Sådan kommer du effektivt hverdagsstressen til livs

Døjer du med et meget proppet skema, hvor der dagligt er fart over feltet fra morgen til aften? Har du svært ved at falde i søvn om natten, og har du vanskeligt ved at koncentrere dig på arbejdet? Føler du konstant, at du er bagud med dine planer, og har du sjældent tid til familie, arbejde og fritidsaktiviteter i et presset hverdagsprogram?

Hvis du bare kan nikke genkendende til nogle af disse faresignaler, ringer alle alarmklokker i forhold til, at du måske er ramt af stress. Eller om ikke andet, at du inden for den nærmeste fremtid med høj sandsynlighed vil kunne blive stressramt.

Heldigvis er der nogle konkrete, gode råd, du med fordel kan benytte, hvis du ønsker at forebygge potentiel stress eller udbedre en aktuel stresstilstand. I denne korte artikel fremhæver vi fire af disse gode råd, så du kan blive inspireret til, hvordan du håndterer din stress eller dine stresssymptomer.

1) Snak åbent og ærligt med din omgangskreds

Det første råd på listen er lige så lavpraktisk og simpelt, som det er effektivt og vigtigt. Det drejer sig kort og godt om, at du altid gør klogest i at åbne op med det samme og snakke ærligt med din omgangskreds om, hvordan du går og har det.

Brug dine nærmeste aktivt, og få aflad for dine bekymringer, frustrationer og negative følelser. Hvad er det, der går og presser dig? Hvor trykker det særligt? I hvilke situationer opstår stressen eller symptomerne især?

Stil dig selv spørgsmål som disse, og forsøg at besvare dem åbent. Din omgangskreds kan fungere som ”ventil” for dine indre følelser, og du vil formodentlig opleve gode resultater af at få artikuleret og sat ord på dem.

2) Tag det alvorligt – og tag aktion nu og her

Vi bliver i den lavpraktiske afdeling med følgende gode råd: Husk altid at tage dine stresssymptomer og -tilstande alvorligt – og få handlet på det lige nu og her.

Rigtig mange har en tendens til at negligere og udskyde deres egentlige behov og personlige problemer. Enten fordi de ikke føler, de har tid til det, eller fordi de ikke vil belemre deres nærmeste med det.

Dette er dog en meget ukonstruktiv tilgang, der skader mere, end den gavner. Det gælder om at tage aktion med det samme og ideelt set få taget problemerne i opløbet, så de ikke udvikler sig og bliver alvorlige.

3) Opnå mental ro i hverdagen – med mindfulness

Et for mange rigtig effektivt middel mod stress og kropslig uro er mindfulness. Mindfulness er en mental-fysisk behandlingsform, som du med de rette hjælpemidler og vejledninger selv kan praktisere i din hverdag.

Det består i alt lige fra åndedrætsøvelser, fysiske øvelser til mere mentale forestillingsøvelser. Det er særligt blevet populært at anvende diverse mindfulness-apps på smartphonen, hvor en stemme guider dig igennem øvelserne.

En praktisk smart og anvendelig metode – lige ved hånden.

4) Overvej psykologkonsultation – den professionelle og personlige håndtering

Afslutningsvis kommer vi ikke udenom den gode mulighed for at åbne dig op til en eller flere psykologkonsultationer.

Her skabes der trygge, fortrolige og professionelle rammer omkring din individuelle samtale og dine behov, og det kan være meget hjælpsomt at have en ekstern og uvildig tredjepart, der bare lytter og er der for dig.

Du kan hurtigt finde en lokal psykolog i Aarhus og omegn ved eksempelvis at foretage søgningen Psykolog Århus på Google, hvorefter du nemt vil kunne danne dig et overblik over de mange muligheder.

Held og lykke med håndteringen af din hverdagsstress.