Har du styr på din nye virksomhed?

Tanken om at skabe sin egen virksomhed er en stor drøm hos mange mennesker. Det kan der være flere årsager til. Alt fra at blive sin egen chef, se sine idéer blive til virkelighed eller selv have kontrol over sit eget skema i dagligdagen.

I dag er der rigtig mange, der vælger at åbne en webshop. Denne model giver et større råderum, da man ikke skal sætte økonomi af til et butikslejemål eller være til stede i et bestemt tidsrum. Derfor kan en webshop virke tillokkende på mange, der har en iværksætter gemt i maven.

Men skal du starte en ny webshop, er det ikke uden dets udfordringer. Derfor dykker vi i denne artikel ned i de områder, som du skal være opmærksom på, når du vil åbne en ny webshop.

Gør processen kort, nem og effektiv

En stor del af det at have en webshop er, at tingene foregår ’per automatik’ så at sige. Forstået på den måde, at vejen fra at en køber har betalt en vare, til du pakker den, skal være problemfri og køre på skinner. Derfor bør du overveje at få indarbejdet så mange dele af bestillingen i ét og samme system, så mest muligt sker automatisk.

Eksempelvis kan du udskrive dine fakturaer på papir med integreret klistermærke til adresse. På den måde kan du let sætte klistermærket direkte på kassen eller postposen, når du skal pakke ordren. Du kan i samme ombæring lave en tilsvarende til kunden i tilfælde af, at de vil returnere varen. På den måde sparer du også dem for ekstra bøvl, hvilket vil højne brugervenligheden og kundeoplevelsen.

Gør dit varelager overskueligt

Hvis du har mange forskellige varer i dit sortiment, er det vigtig at gøre det så overskueligt som muligt. Det gælder om at have åbne reolsystemer, så du let kan danne dig et overblik og ikke skal åbne skabe og skuffer, hver gang du skal pakke en vare.

Der findes mange forskellige reolsystemer derude, men det kan være nødvendigt at customize et reolsystem, så det passer til dine varer. Du kan også lave et reolsystem med skinner, beslag og hylder, så du let kan ændre i systemet efter behov. Du borer blot huller i væggene (her er Dewalt boremaskine et godt bud på en maskine, der gør arbejdet til UG) og skruer skinnerne i væggen. Herefter kan du let sætte beslag i og flytte dem rundt, når du har behov for det, eller dit varelager ændrer sig.

Du kan også bygge reoler ud af træplader - eksempelvis i OSB, krydsfiner eller masonit. Det gælder blot om at have de rigtige redskaber, så resultatet bliver godt og holdbart. Du kan se mere her, hvis du vil have inspiration til det rigtige værktøj.

Gør noget ud af emballagen

Et godt sted, hvor du kan skille dig ud som virksomhed, er, hvis du gør noget ekstra ud af emballagen. De fleste elsker at modtage en pakke. Og glæden bliver ikke mindre af, at tingene tager sig godt ud.

Din emballage bør i allerhøjeste grad reflektere din virksomheds brand. Det giver et utrolig lækkert boost til en virksomhed, når alle enkeltdelene hænger sammen i en samlet enhed. Og det vidner om, at du tager dig tid til at gøre det lille ekstra for dine kunder.

Sælger du eksempelvis smukt unika keramik, bør din emballage udstråle den æstetik, din virksomhed lægger for dagen. Er keramikken især i smukke pastelfarver? Så vælg fint silkepapir i en pastelfarve til at pakke tingene ind i. Slut af med at sætte et fint klistermærkelogo uden på kassen, så du fuldender looket.

Er det derimod økologiske varer, du sælger? Så gå efter kasser og poser i brunt papir – gerne i genanvendte genbrugsmaterialer – der taler til de bæredygtige værdier i din virksomhed.