En fri Autobahn har længe været ensbetydende med udsigten til fri hastighed. Men det kan være fortid inden for en årrække. Foto: ADAC

En fri Autobahn har længe været ensbetydende med udsigten til fri hastighed. Men det kan være fortid inden for en årrække. Foto: ADAC

Fri tysk Autobahn-fart er under pres

Den frie hastighed på den tyske Autobahn har i årtier været et symbol på frihed. Selv om de tyske politikere for nyligt afviste at sænke fartgrænsen til 130 km/t., fortsætter diskussionen, og det sætter følelserne i kog

Af
Jens Overgaard

Den har været et lige så sikkert tysk tegn som weissbier og bockwurst; den frie hastighed på visse strækninger af den tyske Autobahn.

Men friheden til at kunne presse speederen i bund kan være under pres. Tyske politikere, myndigheder samt miljø- og trafik-græsrødder presser nemlig på for at få en maksimal fartgrænse på 130 km/t., som vi også kender det herhjemme. Det har sat sindene i kog hos de fartelskende tyskere, hvor muligheden for at kunne køre, hvad man vil, fylder meget, selv om få reelt gør det.

Efter en ophedet diskussion kom et forslag til afstemning i den tyske Bundestag i efteråret, hvor 498 medlemmer stemte imod en fartgrænse på 130 km/t., mens 126 stemte for, så den frie fart er fredet ind til videre. Men diskussionen fortsætter i det store land, hvor iagttagere peger på, at den langt fra er slut.

Sparer man tid?

Når vi ser på trafiksikkerheden, er vandene delte. Ifølge de tyske forbundsstatistikere, er en af hovedårsagerne til ulykker på de tyske motorveje, at folk kører for hurtigt. Men det er uklart, hvor mange uheld, der sker ved hastigheder over 130 km/t, og ADAC, som også er på banen her, mener, at der ikke er flere ulykker i Tyskland end de lande, man normalt sammenligner sig med.

Herfra lyder det, at den største svaghed i trafiksikkerheden findes på landevejene, hvor der sker flere dødsulykker.

I Tyskland må køre hurtigere på landevejene end i Danmark, og forslaget er fra ADAC at få den tyske grænse ned på 80 km/t som herhjemme.

Modstanderne af fartgrænser hævder, at de når deres mål hurtigere med fri fart. En tysk undersøgelse fra 2004 viser dog, at man kun sparer fem til syv minutter per 100 km ved fri fart. En undersøgelse fra universitetet i Essen peger på, at lavere fart er mindre stressende - både for de hurtige bilister og medtrafikanterne, som ikke presses.

Det tyske fart-brand

Men så er der lige det med bilindustrien, hvor bevidstheden om fri fart og ”autobahn-fest” er med til at sælge modellerne fra premium-mærker som BMW, Audi, Mercedes og Porsche. Hvad virkningerne for det tyske ”brand” om autonom frihed vil betyde på de store markeder med reguleret fart som i USA, Kina og Japan vides ikke. Det bliver i hvert fald sværere at sælge biler, som kan køre 250 km/t eller måske endda 320 km/t på offentlig vej.

Publiceret 09 January 2020 11:05