Peugeot 208 er kåret til Årets Bil i Europa af en jury bestående af 60 motorjournalister. Foto: Peugeot

Peugeot 208 er kåret til Årets Bil i Europa af en jury bestående af 60 motorjournalister. Foto: Peugeot

Peugeot 208 er Årets Bil i Europa

Den franske supermini vandt knebent foran Tesla Model 3 og med Porsche Taycan på 3. pladsen.

Af
Christian Schacht

ÅRETS BIL El-biler dominerede, da Årets Bil i Europa blev afsløret forleden.

Peugeot 208, der kommer både som benzin- og dieselmodel, men også som ren elbil, fik 281 point, foran Tesla Model 3 med 242 point og med Porsche Taycan på tredjepladsen med 222 point.

Første gang titlen gik til en elbil var i 2011, da Nissan Leaf blev nr. 1, mens vi måtte helt frem til 2019, før Jaguar i-Pace, der var mærkets første elbil, vandt.

Bilernes svar på en Oscar

Den europæiske kåring af årets bil er branchens måske mest prestigefyldte kåring, og det er 57. gang, at bilernes svar på Oscar-uddelingen finder sted.

Første gang var i 1964, hvor Rover 2000 vandt.

Udvalgt blandt 30 biler

Juryen består af 60 motorjournalister, der tidligere har skullet vælge mellem 30 forskellige nye biler, der efterfølgende blev kogt ned til syv finalister. Her kom Renault Clio ind på en 4. plads, med Ford Puma, Toyota Corolla og BMW 1-serie på de efterfølgende pladser.

Hvert medlem har 25 point at dele ud.

Tesla var danskers favorit

I Danmark blev det Tesla Model 3, der vandt den årlige titel, mens Peugeot 208 fik en 2. plads.

Herhjemme er Søren W. Rasmussen, som er bilteknisk redaktør på FDM’s medlemsblad, Motor, en del af juryen, og hans favorit var Tesla Model 3. Den amerikanske elbil blev tildelt 9 point, mens Peugeot 208 og Renault Clio begge fik 5 point af den danske motorredaktør.

”Peugeot 208 er et fornuftigt valg og var også blandt mine favoritter. Bilen passer flot ind på det danske marked,” siger han til FDM.dk.

”Vinderen er en god repræsentant for de biler, der skal føre os gennem den grønne omstilling. I år var der hele tre elbiler med i finalefeltet, og udviklingen med flere og flere elbiler ser ud til at fortsætte igen ved næste års kåring,” tilføjer han.

Nødbremse ikke god nok

Peugeot 208 imponerede dog ikke i en crashtest, da Euro NCAP sikkerhedstestede bilen tilbage i oktober sidste år. Her blev det anført, at den standardmonterede automatiske nødbremse ikke er avanceret nok og ikke kan reagere over for børn og cyklister. Vil man have den mest avancerede type, koster det ekstra.

Peugeot 208, der er lanceret herhjemme i starten af året, koster fra 147.000 kr., mens elbilen, der kommer til foråret, fås fra 230.000 kr. og har en officiel rækkevidde på 340 km.

Peugeot vandt til at vinde

De seneste år har Peugeot haft et godt tag i kåringen af årets bil i Europa, for 308 vandt i 2014, mens 3008 kørte med titlen i 2017.

Totalt har mærket vundet seks gange med 504 (1969), 405 (1988) og 307 (2002).

FAKTA

Årets bil i Europa

1. Peugeot 208 281 point

2. Tesla Model 3 242 point

3. Porsche Taycan 222 point

4. Renault Clio 218 point

5. Ford Puma 209 point

6. Toyota Corolla 152 point

7. BMW 1-serie 133 point

Publiceret 04 March 2020 09:23