Hybridsportsvognen, BMW i8, som har været på markedet siden 2014, viger nu pladsen for de rendyrkede elbiler fra det tyske mærke. Foto: BMW

Hybridsportsvognen, BMW i8, som har været på markedet siden 2014, viger nu pladsen for de rendyrkede elbiler fra det tyske mærke. Foto: BMW

Stor udskiftning i modelrækkerne

De mange nye høje bilmodeller og nye elbiler skubber mange af de kendte modeller ud, mens forholdsvis nye model-navne overhales af udviklingen

Af
Jens Overgaard

biler Det er normalt ikke hver dag, at der kommer en ny bilmodel. Men de seneste år er det væltet frem med især nye høje varianter, mens mange elbiler er lanceret. Sideløbende er efterspørgslen stilnet af for en række mere klassiske karosserityper, mens biler med dieselmotor i en pæn grad er røget ud i kulden.

Det betyder, at bilproducenterne har haft gang i den store fejekost og ryddet godt og grundigt op i modelprogrammet, hvor en række modeller, som ellers har været på hylderne i mange år, ryger ud. Sideløbende er der gjort kort proces med modeller, som efter en kort årrække ikke solgte som forventet, eller blev overhalet af udviklingen.

Hårdest ramt er Opel, der har sagt farvel til både Karl, Adam, Mokka X, MPV'en Zafira og cabrioleten, Cascada. Ford har dog også haft gang i en stor oprydning og vinket farvel til Ka Plus, Ecosport og C-Max og Grand C-Max.

Udstødningskrav rammer

Flere mikrobiler rammes -lige som de to mindste Opel-modeller -også af de skærpede udstødningskrav fra EU. Det gælder bl. a. Peugeot 108 og søstermodellen Citroën C1. Den tredje bil i flokken, nemlig Toyota Aygo, fortsætter i en ny aftapning i ren Toyota-regi. I den helt lille afdeling mærker Suzuki Celerio også de nye emissionskrav og stopper på vore breddegrader.

Hos Volvo er det nu også slut med V40 efter veloverstået værnepligt, fordi det svenske mærke koncentrerer sig om de høje biler. VW slutter af med den ikoniske Beetle efter to generationer, mens mærket ifølge tyske medier også dropper den halvhøje Sportsvan. I den mere smalle afdeling skipper Mercedes pickuppen, X-klasse, efter ringe afsætning, mens Kia tager konsekvensen af den vigende firmabilsklasse for de brede mærker og vinker farvel til Optima.

Bred vifte

Yndere af italienske biler må dog også sige farvel til Alfa Romeo Giulietta, mens BMW dropper plug-in hybridsportsvognen, i8 for at give plads til de nye elektriske iNext og i4-modeller, og den nye Audi A3 kommer ikke som cabriolet.

Til gengæld er der blevet plads til helt nye varianter som VW T-Roc cabriolet, Hyundai i30 fastback, Suzuki Jimny og Mercedes GLB, mens vi tidligere har set nyfortolkninger som Mercedes CLA og VW Arteon. Vi må heller ikke glemme sværmen af nye miniklasse crossovere som Ford Puma, Skoda Kamiq, VW T-Cross. Her er helt nye modeller som Renault Captur og Peugeot 2008 vokset ud af skyggen som høje minibiler og er blevet selvstændige modeller. Samtidig er der en stribe større suv’er, som bl. a. VW T-Roc, Mazda CX-30, Kia Stonic og mange flere. Så på bundlinjen er der kommet flere modelnavet at hitte rede på.

Publiceret 25 March 2020 09:18