Volvo er også ved at få produktionen op at køre i Sverige og Belgien. Foto: Volvo

Volvo er også ved at få produktionen op at køre i Sverige og Belgien. Foto: Volvo

Bilfabrikkerne er så småt på vej i gang igen

De store bilfabrikker i Europa starter produktionen igen. Men det er en kæmpe omstilling, der sker med mange coronaforanstaltninger og færre biler fra samlebåndene

Af
Jens Overgaard

MOTOR Efter at have ligget underdrejet i flere uger er de store europæiske bilfabrikker så småt ved at få hjulene i gang igen.

Således har VW, Audi og Seat meldt ud, at en række fabrikker går i gang med skærpede coronakrav til medarbejderne. Det samme gælder Toyota og Volvo. Men mange flere er i sving, blandt andre BMW, Hyundai og Kia.

Hos VW er det fabrikkerne i tyske Zwickau, hvor den nye elektriske ID. 3. skal bygges, og slovenske Bratislava, hvor blandt andet Up og Touareg produceres, som er de første. Her arbejder man efter en såkaldt 100-punkts-plan, som skal sikre mod coronasmitte.

Nye ruter og afspritning

Den store plan omfatter ud over større hygiejne med afspritning og handsker, som vi kender det, også en total omlægning af arbejdsgangen.

Ikke alene skal procedurer, hvor medarbejderne for eksempel står side om side for at montere døre, gentænkes, der reguleres i detaljer og aftegnes f. eks. nye "ruter" på de lakerede fabriksgulve, så medarbejderne ikke farer de forkerte veje og kommer for tæt på hinanden på vej til frokostpause. Her er det et plus, at bilfabrikkerne i forvejen har nærmest klinisk renhed og mange automatiserede processorer.

Alligevel har det været udfordrende.

"Det er den største omstilling, siden Henry Ford indførte samlebåndet. Denne gang handler det bare om deacceleration," som tyske Stern beskriver processen.

Merkel vil igang igen

Der har været store kræfter bag for at kickstarte bilproduktionen. Bilindustrien omfatter nemlig millioner af arbejdspladser i Tyskland.

Derfor har kansler Angela Merkel sammen med arbejdsgivere og fagforeninger arbejdet på højtryk for at komme i gang igen. Tyskland er dog også et af de lande, der er mindst ramt af corona.

Således har Fiat først planer om at starte produktionen i Italien til maj, mens varevognsdelen dog går i gang snart.

Underleverandører tæller

Andre mærker er dog også langt fremme. Toyota fortæller uddybende om genstarten, som gælder den franske Toyota-fabrik, som ligger i Valenciennes tæt på grænsen til Belgien og er hjemsted for produktionen af Yaris, mens de to polske fabrikker producerer motorer og gearkasser til samme model.

Toyota er en af de producenter, som så småt er gået i gang igen. Men i første omgang er der tale om færre biler fra samlebåndet. Foto: Toyota

Toyota er en af de producenter, som så småt er gået i gang igen. Men i første omgang er der tale om færre biler fra samlebåndet. Foto: Toyota

Den gradvise genoptagelse af produktionen på Toyotas franske fabrik betyder, at man vil producere betydeligt mindre sammenlignet med normale omstændigheder. Det sker for at holde sikkerheden bedst mulig, og i starten vil man køre med skift af et hold i stedet for de normale treholdsskift.

Hos Volvo er det fabrikkerne i Torslanda, der bygger V90, XC60 og XC90, og Gent i Belgien, som står for XC40, der nu kommer i gang. Sverige har på den anden hånd haft mange coronasmittede i forhold til Tyskland, men har ladet været samfundet være mere åbent.

Over en kam skal man som kunde, der har bestilt biler fra en hvilken som helst producent, forvente, at leveringerne er meget uregelmæssige i denne tid.

Publiceret 29 April 2020 11:19