Det er mændene, som driver elbil-boomet

Selv om ønsket om miljøvenlig kørsel vejer tungt, er det i høj grad ofte teknikglade mænd frem for grønt tænkende kvinder, som driver salget af elbiler, viser undersøgelse.

Artiklens øverste billede
Den nye Kia EV6, som kommer i en GT-version med hele 585 hk og sportsopsætning, er en af de elbiler, som appellerer meget til mænd. Foto: Kia

Der er markant forskel på, hvor begejstrede kvinder og mænd er for de mange nye elbiler, der vælter ud på vejene.

Selv om de nye biler oser af grønne signaler, og miljø vejer tungt i valget, er det nemlig ikke kvinderne, som er vildest med at tanke med strøm frem for benzin eller diesel i den næste bil.

Det er derimod mændene, som driver væksten.

Sådan lyder svarene i to helt nye undersøgelser, der er kommet om emnet i foråret, fra henholdsvis Yougov og Voxmeter.

Yougov-undersøgelsen viser således, at mens hver tredje mand (36 pct.) blandt de adspurgte ser sin næste bil som en elbil, er det kun hver fjerde kvinde (25 pct).

Det er altså i høj grad mændene frem for kvinderne, viser undersøgelsen, hvor 1.000 danske bilejere er blevet spurgt, og som er lavet på foranledning af Avis Biludlejning i Danmark.

For mændene tæller bl. a. en fascination af den gadgetagtige teknologi og de mange elektriske muskler, som bilerne også byder på.

Her nævner dobbelt så mange mænd (16 pct.) som kvinder (8 pct.) netop køreegenskaber som årsag til at gå efter en grønnere bilmodel næste gang.

For de fleste mænd og kvinder er de miljømæssige hensyn dog fortsat i sidste ende den vigtigste årsag til at vælge en elbil. Det gælder for størstedelen (69 pct.) af de kvinder, der ønsker at køre grønt, mens det for de mandlige bilister gælder for lidt over halvdelen (56 pct.).

Flere fordele

Andrew Smith, der er General Manager hos Avis Danmark, uddyber: »Hurtig acceleration, ny teknologi og sjove køreegenskaber. De nyeste elbiler har det hele, og det skaber selvfølgelig en stigende interesse hos bilentusiaster, hvor mænd nok udgør den største andel. Når det er sagt, så er den grønne agenda fortsat den primære årsag til, at vores kunder vælger en plug-in hybrid-eller elbil. Dertil har flere fundet ud af, at man parkerer gratis i bl. a. København, hvis man kører el. De lokale myndigheder og danske byer har dermed givet vores kunder og andre, der ønsker at køre grønt, et yderligere incitament,« siger Andrew Smith.

Tilsvarende tendenser ses i en undersøgelse, som Voxmeter offentliggjorte for nylig. Den viser, at mens mange mænd i løbet af det seneste år langsomt er blevet overbeviste om, at el skal være drivkraften i det næste bilkøb, er det langtfra tilfældet hos kvinderne. Mens mændenes appetit på elbiler det seneste år fra foråret 2020 og frem til nu er steget med 15 pct., er den for kvindernes vedkommende faldet med 4 pct. Det kan være en udfordring. Hvis den grønne omstilling skal op i gear, skal kvinder nemlig også med, konkluderer undersøgelsen.

Savner kendskab

Imidlertid er der en række årsager til, at kvinderne er forbeholdne. Det gælder bl. a., at mange savner konkret kendskab til elementære ting som, hvor ofte en elbil skal oplades, og hvordan det virker rent praktisk med sæder, bagageplads, sikkerhed, økonomi og garanti.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen