Engelsk kultmærke får comeback i Danmark

Caterham sælges nu igen officielt i Danmark. Spydspidsen bliver den nye Seven 170, der bare yder 84 hk, men alligevel lægger hurtigere fra land end mange større sportsvogne.

Artiklens øverste billede
Selv om modellen yder bare 84 hk, betyder den lave vægt på 440 kg, at den leverer mange kræfter per kg. Foto: Caterham

Masser af frisk luft – og sjov på fire hjul.

Sådan kan køreoplevelsen i en Caterham beskrives, og nu får mærket et comeback i Danmark.

Det sker med en helt ny og nærmest minimalistisk model som spydspids og med en ny importør i ryggen.

Den engelske producent, bygger en række modeller med udgangspunkt i de legendariske Lotus 7-modeller, der var udviklet af motorsportslegenden, Colin Chapman, hvis motto var ”Less is more”.

Det gælder i særdeleshed også den nye Seven 170-model, der en vægt på blot 440 kg, en lille turboladet trecylindret Suzuki-motor på 0,66 liter, som yder 84 hk, nærmest er en slags miniatureudgave af rigtige biler.

Pladsen er trang bag rattet, men her oplever man fart, og vejgrebet er meget direkte. Foto: Caterham

Men tag ikke fejl. Den lille bil kan præstere en acceleration 0-100 km/t på bare 6,9 sekunder og en topfart på hele 170 km/t. Det er en bil, som sælges fra cirka 556.000 kr. hvilket er det halve af prisen på den tidligere mindste Caterham, en Seven 360 med en 2,0 liters Ford Duratec-motor på 180 hk.

Farten mærkes

Importen har gennem mange år været varetaget af Regin Jensen fra Hillerød, der har været dansk agent. Han stoppede dog i 2019. Nu er importen overtaget af det svenske selskab, Caterham Nordic, der har ansat Regin Jensen som dansk kontaktperson.

Regin Jensen er ikke i tvivl om, hvad der netop kendetegner mærket og især den nye model.

»Her har man en klar fornemmelse af fart og kan have det sjovt, simpelthen fordi bilen er så nærværende og let at håndtere,« forklarer Regin Jensen.

Mærkets genindtog på det danske marked sker sideløbende med, at Caterhams ejere, det japanske selskab, VT Holdings, har udviklet den nye model og målet er at sælge en håndfuld biler om året på det danske marked.

Den lille Caterham Seven 170 er en let raket på fire hjul, og køreoplevelsen er meget nærværende, og som her prøves på en bane. Foto: Caterham

Sommerbil

Herhjemme har der gennem årene også været importeret nogle brugte Caterhams, men i dag er der meget skrappe krav om en EU-godkendelse, hvilket gør det krævende.

Den nye 170-model, der kan fås i en S-version til gadebrug og en mere racerorienteret R-version til banekørsel, kan også leases. Det kan ske med en førstegangsydelse på cirka 53.000 kr. og en månedlig ydelse på omkring 7.300 kr. for seks aktive måneder og cirka 1.700 kr. per måned for seks måneder med stilstand.

Regin Jensen tror også, at de muligheder vil kunne tiltrække interesserede, som netop bruger Caterham’en til det den er, en sommerbil

Gade-versionen, 170S, byder blandt andet på Juno fælge på 14 tommer, lædersæder og Momo rat. Bane-versionen, 170 R, som er 35.000 kr. dyrere end S-modellen, har blandt andet sportsundervogn med ”Limited slip differential”, racersæder i komposit og mulighed for i kulfiber.

Caterham har i alt fire modeller i programmet, hvor den største er Caterham Seven 620, som har en 2,0 liters Ford Duratec motor, yder over 300 hk. Ud over gadeversionerne, har Caterham også flere deciderede racerbiler i programmet, der er beregnet til banekørsel. Der findes da også deciderede Caterham-klasser, kun for dette, hvor ejere og kørere kan udnytte det fulde potentiale af de små letter biler.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen