Ny tysk elbil i ministerklassen får opsigtsvækkende design og biografskærm på bagsædet

Den nye BMW 7-serie er et udstyrsstykke, der bl. a. kan fås med kæmpeskærm på 31 tommer til bagsædet. Den elektriske ixDrive60 til over 1,5 mio. kr. bliver den første model herhjemme.

Artiklens øverste billede
Kølergrillen er enorm, og fronten markant. Men den nye BMW 7-serie har også noget at have attituden i. Den kan nemlig både leveres med konventionelle motorer, plug-in-hybrid og som ren elbil. Fotos: BMW

Det er ikke længe siden, at de lange limousiner i ministerklassen skulle udstråle underspillet og diskret, stille styrke.

De tider er endeligt dømt ude med den nye BMW 7-serie, som det sydtyske mærke har vist.

Modellen byder nemlig på en front med en kølergrill af nærmest skulpturelle dimensioner, og så kommer den både med forbrændingsmotorer og i en udgave kun med elmotorer.

Den første model, som lanceres, bliver den elektriske ixDrive60, der har en rækkevidde på op til 625 km.

Her er den sidste del interessant set med danske øjne. Det bliver da også en helt elektrisk model, som får lov til at åbne ballet, når 7-serien lanceres herhjemme til november. I starten af næste år kommer der så yderligere en elmodel og to benzin plug-in-hybrider.

BMW har også rene dieselmodeller og benzinudgaver i programmet. Vi kender dog endnu ikke planerne for disse.

Heftig elektrisk M-model Den elektriske debutmodel hedder ixDrive60 og har en batteripakke på kraftige 101,7 kW i maven.

Ydelsen på 544 hk fordeles med elmotorer på for-og bagaksel, mens rækkevidden er pæne 590-625 km. Lynladning kan klares med ganske fine 195 kW.

Den er allerede prissat til 1.548.000 kr., så den ligger i samme prislag som ærkekonkurrenten, Mercedes. Her hedder konkurrenten Mercedes EQS 580 4Matic, der har 523 hk og en rækkevidde på 661 km.

Mercedes-programmet omfatter dog også en EQS-model med en rækkevidde, der er cirka 80 km længere og koster cirka 1,1 mio. kr. BMW må formodes at komme med en 7-serie i samme prisleje.

Indtil videre er der kun meldt ud om topmodellen BMW i7 M70 xDrive med 660 hk, der lanceres i 2023.

Når de to plug-in-hybrid-varianter også kommer til næste år, får de begge en elektrisk rækkevidde på mere end 80 km. Det drejer sig om BMW 750e xDrive med 490 hk og BMW M760e xDrive med 571 hk.

BMW har ikke løftet sløret for hele modelprogrammet.

Men der følger også en dieseldrevet 740d xDrive med 300 hk.

I den helt praktiske afdeling er modellen vokset på alle ledder og kanter, og den er nu 5,39 meter i længden.

Mærket er nærmest gået amok på skærmfronten.

Instrumentpanelet byder på brede skærme i kurvet design. Den store skærm på 31 tommer giver biografoplevelse på bagsædet.

Bilen kan nemlig fås med en gigantisk skærm, der er hele 31 tommer. Den befinder sig dog på bagsædet, hvor den installeres i loftet.

Her kan skabes en biografstemning med solafskærmning og lyd fra de 30 integrerede højttalere i Bowers & Wilkins-anlægget. Som om det ikke var nok, styres den brede skærm med den fine 8K-opløsning fra små skærme i bagdørene.

Mere sikker ved højresving Foran er der naturligvis en digital instrumentering med BMW’s curved design-glas, hvor instrumenthuset med en skærm på 12,3 tommer ligger i forlængelse af en 14,9 tommer central skærm, der fungerer med infotainmentsystemet iDrive Generation 8.

Betjeningen foregår med et nyt instrumentpanel med integrerede lys og klimafunktioner, der kun kommer til syne ved brug.

Standard er også en avanceret sikkerhedspakke, der som noget helt nyt har advarsel for cyklister og fodgængere ved højresving.

Modellen er med en ny generation af sensorer og software også forberedt til at være selvkørende på det høje niveau 3, hvor man kan slippe rattet i længere tid.

Mange udstyrsmuligheder Modellen byder naturligvis på masser af avanceret udstyr. Det gælder f.eks. adaptiv luftaffjedring, adaptive full LED-forlygter, der er standard som panoramaglastag og sæder med autentisk Veganza-kunstlæder. Her er også firezonet klimaanlæg med nano-partikelfilter.

Den enorme front får ekstra opmærksomhed med LED-lyselementer, krystalglas og adaptive matrix full LED-enheder. De, som vil en tand mere, kan tilkøbe forlygter med Swarovski-krystaller eller døre, som kan åbne og lukke automatisk.

Her er også mulighed for massagefunktion med ni programmer på alle sæderækker.

Bilen kan også sættes op i forskellige ”My Modes”, som inkluderer ”Relax”, ”Theater” og ”Expressive Mode”. Så mulighederne er store.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.