Billig Fisker-elbil kommer om to år, og den får radikalt design

Den elektriske Pear bliver en høj mellemting mellem en crossover og en hatchback, men med en stribe revolutionerende løsninger, siger Henrik Fisker.

Artiklens øverste billede
Her er den foreløbig mest tydelige illustration af den kommende Fisker Pear, som er klar i 2024. Det bliver en rummelig, men billig elbil. Illustration: Fisker Inc.

Henrik Fisker går ikke stille med dørene. I sidste uge viste han pludselig den første skitse af en kommende elektrisk superbil, der går under projektnavnet Ronin. Det var en bil, som alle troede var en sedan, så Fisker var nødt til at sende endnu et teaserbillede ud for at gøre det klart, at det faktisk er en firedørs, firesæders cabriolet. Nu har firmaet så haft tid til at fortælle mere om den kommende Pear, der bliver den billigste model i det nye bilfirma og lillebror til Ocean-modellen.

Vi har tidligere vist en illustration, der viser køretøjet fra oven, men på de seneste skitser fra et forreste trekvartperspektiv kan man se dens fulde frontpanel såvel som dens sideprofil og de overordnede proportioner. Dermed står det fast, at Fisker Pear bliver en slags mellemting mellem en hatchback og en crossover.

Fisker Pear vil med sine 4,5 meters længde være en klasse mindre end Ocean, men også markant billigere.

En helt ny type bil

Startprisen, som Fisker altid starter med at angive i dollars, bliver på 30.000 svarende til 220.000 kr., og dermed bliver den i hvert fald 10.000 dollars svarende til 71.000 kr. billigere end Ocean. Med dansk moms indikerer det en startpris omkring 250.000 kr.

Vi skal dog frem til 2024, før Fisker Pear er klar til lancering.

Den billigere bil vil have mindre batterier og dermed kortere rækkevidde, så Fisker ser selv modellen som en moderne bybil, hvor lang rækkevidde ikke er hovedprioriteten.

»Fisker Pear bliver en revolutionerende model, der ikke passer ind i eksisterende segmenter,« siger Henrik Fisker.

Han fremhæver bl. a. den såkaldte ”wrap around windscreen”, altså en buet forrude inspireret af et svævefly og til gavn for udsynet.

Anderledes design

Fisker Pear ligner en bil med usædvanligt design og markante hjulkasser. Den har slanke forlygter, et oplyst mærkelogo og et helt lukket gitter foran.

På siderne kan vi se, at den har en buet A-stolpe, markante hjulkasser og superslanke spejle.

Bagenden er ikke synlig, men baglygterne er højt oppe.

»Selve karrosseriet, der kan rumme fem personer, får en anden sammensætning af længde, bredde og højde, end vi tidligere har set i bilindustrien,« siger han.

Bilen er designet, så den er simpel at producere, og bygget på en ny platform, der senere vil blive brugt til to helt nye og ikke offentliggjorte projekter.

Danskeren lover samtidig, at bilen vil blive præsenteret med en række løsninger, som ingen i branchen har set før, mens den også vil give en sporty køreoplevelse.

Navnet Pear har også sin helt egen betydning, selv om der givetvis også er et hint til Apple, der i årevis har arbejdet med et bilprojekt.

Pear står for Personal Electric Automotive Revolution, som kan oversættes til ”Personlig elektrisk bilrevolution”.

Når produktionen er kommet op i gear, hvilket typisk tager et par år i bilindustrien, er planen, at man vil lave 250.000 eksemplar om året.

Selve produktionen varetages af taiwanesiske Foxconn, der normalt er specialist i at fremstille elektronik, blandt andet iPhones, men er på vej ind i bilindustrien.

Firmaet har købt den såkaldte Lordstown Assembly-fabrik i amerikanske Ohio.

Tidligere har fabrikken være ejet af hæderkronede General Motors, og hele området har engang haft enorm betydning for den amerikanske bilindustri.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.