Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Et trinbræt i Laurbjerg er ikke en kommunal opgave

Artiklens øverste billede
Mette Nøhr. Arkivfoto

debat Togdrift er ikke en kommunal kerneopgave – det er og bliver en statslig opgave.

Derfor mener jeg, at Favrskov Byråd er på det gale spor, når man nu vælger at bruge kommunale skattekroner på at undersøge mulighederne for at bygge et trinbræt i Laurbjerg. Et stort flertal besluttede tirsdag aften at bruge 750.000 kroner på trinbrættet, som – hvis det bygges - kommer til at koste Favrskov Kommune op mod 15-20 mio. kr. Derudover kommer de cirka 500.000 kr., som det årligt kommer til at koste kommunen at drive trinbrættet. At bruge penge på at undersøge noget, som man synes er forkert, er at kaste gode penge efter dårlige. Det er dog meget glædeligt, at Det Konservative Folkeparti og SF stemte imod at bruge pengene. Der er flere gode grunde til at sige nej.

For det første er der økonomien. Udover den store regning til Favrskovs skatteborgere er trinbrættet en dårlig investering rent samfundsøkonomisk. Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har regnet ud, at projektets nettonutidsværdi er opgjort til -100 mio. kr., og her er udgifterne til selve anlægsarbejdet ikke indregnet.

For det andet er der usikkerheden. Transportministeriet oplyser i et helt nyt brev til Favrskov Kommune, at Banedanmark slet ikke kan garantere, at trinbrættet ender med at blive indarbejdet i Banedanmarks samlede plan. Det betyder, at vi risikerer at bruge en masse skattekroner på at bygge et trinbræt, som togene bare suser forbi. Jeg synes, det er mangel på respekt for skatteborgernes penge.

For det tredje er der brugerne. DTU vurderer, at et trinbræt vil blive brugt af 262 passagerer dagligt. De 238 af passagerne kommer fra anden kollektiv trafik. Den positive nettoeffekt er altså blot 24 passagerer. Hvis man fjerner 238 passagerer fra den kollektive trafik, risikerer det at få store konsekvenser for bustrafikken i området.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.