Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

En god kommune kræver plads til borgernes stemmer

Artiklens øverste billede

debat Det siger sig selv, at hvis Skanderborg Kommune skal blive bedre for borgerne, så skal vi lytte til dem. Vi skal vide, fra borgerne selv, hvad vi gør godt og hvad vi gør mindre godt.

Derfor har jeg stillet forslag i Socialudvalget og Kultur- og Sundhedsudvalget om, at vi skal gøre større brug af brugertilfredshedsundersøgelser.

Det mener jeg er vigtigt for, at vi kan forbedre vores sagsbehandling, kontakt med borgerne og for at medarbejderne kan have fingeren på pulsen. Vi skal spørge borgerne for at vide, om vi er på rette vej.

I første omgang, var mit ønske at få skabt et overblik over, hvad vi allerede gør for at gøre plads til borgernes stemmer. Det er nemlig svært at finde hoved og hale i.

Men derudover ønsker jeg også, at vi styrker de indsatser vi har og skabe nye. For eksempel laver man en lille årlig undersøgelse på beskæftigelsesområdet. Den indsats har jeg længe kæmpet for at styrke – men desværre uden opbakning.

Selvfølgelig er det vigtigt, at en styrket indsats ikke giver en masse unødigt ekstraarbejde til medarbejderne. Her kunne den såkaldte FIT-metode være et godt bud. Her evaluerer man med borgerne, når man alligevel er sammen med dem, fx. i slutningen af et møde. Den metode bruger man allerede konsekvent i Familiehuset Skanderborg.

Der kan selvfølgelig også være andre metoder, som giver mere mening andre steder. Alt det, synes jeg, at vi bør undersøge for at sikre, at borgerne kan få den bedst mulige oplevelse i Skanderborg Kommune.

Men desværre var der ikke opbakning i Socialudvalget. Ikke engang til at få dannet et overblik over, hvad vi gør på området allerede. I Kultur- Sundheds- og Beskæftigelsesudvalget kunne jeg dog få opbakning til, at vi ser på hvad vi allerede gør.

Alternativet vil fortsat kæmpe, for at skabe mere plads til borgernes stemmer på mange planer.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.