Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Friplejehjem til kommunen er en fantastisk ide

Artiklens øverste billede
Sebastian Beilefeldt Støckler er byrådskandidat for VU i Skanderborg. Arkivfoto: Grethe Bo

Socialudvalget i Skanderborg Kommune er nået til enighed om at støtte etablering af fondsdrevne friplejehjem.

Det er en god nyhed for de mange ældre borgere vi har i kommunen. Vi får flere og flere ældre, og vi mangler kapacitet til at kunne passe dem. Derfor er det fantastisk, at der nu bliver lukket op for at private aktører kan hjælpe med den vigtige opgave med at passe på vores ældre.

Jeg kan ikke se, hvorfor vi i kommunen ikke skulle have friplejehjem, jeg tror nemlig på, at det vil være med til at sikre et valg for de ældre, så de i større grad selv kan vælge hvilket plejehjem de vil bo på. Det skal ikke tages som om at der er en mistillid til den kommunale ældrepleje, tværtimod. Den kommunale ældrepleje i Skanderborg er efter min opfattelse rigtig god, og leverer en kanon service.

Det oplevede jeg selv da jeg i en kort periode inden min værnepligt arbejdede i hjemmeplejen i Ry, hvor jeg fik indtryk af at borgerne i kommunen generelt har det rigtigt godt. Så det er ikke grundet dårlig service at det er godt med friplejehjem, det skyldes at vi skal sikre et større udvalg af plejeboliger, og som kommune være mere åben for andre måder at drive ældrepleje på.

Jeg håber også på at der derigennem kan komme et godt samarbejde mellem det private og kommunale, så de kan lære af hinanden og på den måde, i samlet flok, kan løfte opgaven om at yde en endnu bedre service til de ældre.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.