Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Transport - der er for meget sognerådspolitik i Favrskov

Artiklens øverste billede
Bodil Kvistgaard Olsen.

Debat I den seneste tid har der været flere ude og kritisere forslag til forbedring af den kollektive trafik i Favrskov. Det er ærgerligt, for der er behov for forbedringer mange steder.

I byrådet ved man det godt, men er ikke rigtig lykkedes med at få kommunen til at hænge sammen, hverken transportmæssigt eller mentalt. Der er til stadighed anklager om en skævvridning til fordel for kommunens østlige del og byer og lokalområder, hvor borgerne føler sig glemt eller overset.

Favrskov er en ret speciel kommune, fordi den er uden centrum, men med fire hovedbyer og syv centerbyer. Oven i købet ligger alle disse byer spredt rundt i kommunen og et flertal af kommunens borgere bor udenfor de fire hovedbyer.

Vi adskiller os derfor fra de fleste andre kommuner, der har et tydeligt centrum. Selv om det giver nogle fordele menneskeligt set at bo i mindre byer og på landet, giver det også nogle udfordringer - særligt i form af afstand mellem arbejde og hjem og transport for mennesker uden bil - især unge og ældre.

Det skal der laves om på. Der er brug for, at kommunen hænger sammen både fysisk og mentalt. Det skal være muligt at komme rundt med almindelig kollektiv trafik, i hvert fald mellem hoved- og centerbyerne. Og vi skal oppe i vores hoveder se enhver forbedring af den kollektive trafik som et fremskridt, der styrker hele kommunen, og ikke kun nogen i et andet hjørne af kommunen.

Det er således meget lidt konstruktivt, at Konservative og SF ikke vil støtte bestræbelserne på at genåbne Laurbjerg Station.

Det er sikkert rigtigt, at det ikke umiddelbart kan betale sig økonomisk, men det handler jo ikke kun om Laurbjerg, men om at hele kommunen skal udvikles. Og putter vi det lange lys på, kan vi se at det er en god idé at få toget til at stoppe i Laurbjerg.

Det er en investering i fremtiden og en chance for udvikling i Laurbjergområdet, ligesom det var for Hinnerup, da man i sin tid valgte at medfinansiere en station der.

Det samme kan siges om fx en bus mellem Hammel og Hinnerup-Søften og videre til Århus Nord. Det er måske ikke umiddelbart ret mange passagerer, men hvis kommunen skal hænge sammen, er det nødvendigt, at byen har gode kollektive transportmuligheder i alle relevante retninger.

Der er simpelthen behov for mindre sognerådspolitik og mere blik for udvikling af en sammenhængende fælles kommune.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen