Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Togstop i Hovedgård gavner Skanderborg

Artiklens øverste billede
Der er mange gode, fornuftige og langsigtede grunde til at danne et togstop i Hovedgård, mener Vagn Christensen fra Hovedgård

debat Det er forsøgt før, men denne gang er det meget mere realistisk – der er såvel lokalt, og i kommunen, stor opbakning til at byen får et togstop (regionaltoget – ca 1 gang i timen) – der er plads i timeplanen, idet samme tog, holder i Fredericia og ”venter” i ca 4 min – tager vi blot eet minut herfra (tiden der går, med en standsning) er der fin ”tidshorisont” hertil på regionaltogets ”timeplan” xx 37 – sydfra, og xx 52 nordfra. Skal man videre ud i landet, må der skiftes på en af de større stationer.

Nu mangler vi blot politikernes opbakning, og vurdering af det realistiske i projektet. Den seneste undersøgelse fra 2020 (Rambøll) fortæller, at i snit vil ca 800 borgere tage toget til og fra Hovedgård.

Stoppet vil formegentlig ikke påvirke passager antallet – i øvrigt – på regionaltoget, fordi der kører i alt 8 tog, den ene eller anden vej på strækningen.

Som det fremgår af den nyeste rapport – udarbejdet i 2020 – er der et stort potentiale at tage af – især set i forhold til byens og egnens udvikling.

Ser man på togstoppets fremtidige potentiale, vil det give byen et boost, ud over at den er placeret perfekt på strækningen Horsens – Skanderborg.

- Selve byen vækster (natur, indkøbsmuligheder, sport- og kultur muligheder, skole og håndværksvirksomheder) gør det attraktivt at bosætte sig i et mindre, men godt udviklet lokalsamfund med 2- 3000 indbyggere.

- Allerede i dag vil det for oplandet, inclusiv Stensballe området, og på længere sigt Nørrestrands udstykningen være lige så attraktivt, at cykle / tage sin elbil eller lignende (tidsmæssigt er turen ikke længere, end ind til Banegården i Horsens) til Hovedgård (hvor der nemt kan dannes flere (sikre) P muligheder) for her at tage toget – især Nordpå, hvor midtbyerne bliver mere og mere P vanskelige, og bus 202 (lokalbus Vejle – Tranbjerg), er ikke et alternativ, idet den stopper i Tranbjerg, hvorefter man skal tage bybus eller letbanen ind. Øget bosætning i Hovedgård, for at arbejde i Skanderborg eller længere Vest eller Nordpå. Og naturligvis sydpå, som alternativ til Hedensted /Løsning. Huspriser spiller stadig en rolle.

Togstoppet vil naturligt bidrage til øget brug af kollektiv trafik, og sammen med den store ændring i samfundet, som Corona har skabt mindske behovet for bil nr 2 (eller i stedet en god cykel/elbil) – dermed en omlægning til mindre CO2 og grøn omstilling. Helt i tråd med ønskerne i samfundet !

Opbakningen fra byen er optimal, og vil give Hovedgård endnu et løft, sammen med at Lokalrådet har igangsat en masterplan for at skabe ”byen i skoven”, arbejde med ny trafikal infrastruktur, så midtbyen bliver fredeliggjort for tung trafik, og gennemgående trafik. Ligeledes skabes der bynære udstykninger, der harmonerer med Kommunens ønske om understøttelse af en "oplandspolitik" der kan understøtte bosætning og det gode liv i kommunens landsbyer, og mellembyer. - Det er ikke alle, der vil bo i større byer, men ønsker naturligt at have let adgang til Centerbyerne, hvor det kulturelle, sportslige og butikslivet findes.

Kommunen har givet tilsagn om, stå for den umiddelbare udgift til sikkert ”trinbræt” på begge sider af banen, og sammen med renovering / Masterplan for Stationspladsen, hvor der er bevilliget grønt lys hertil.

Herefter mangler vi blot :

- 1) Den politiske vilje til gennemførelse (lands politisk) – brug for dig, som trafikordfører i dit parti !

- 2) Tilsagn fra Bane Danmark om ibrugtagelse af arealet øst for stationen.

- 3) Tilsagn fra DSB, at regionaltoget kan få et stop i timen.

- 4) Alle ”frø” er sået i lokalsamfundet, og hertil er der kun positive kommentarer, efter at vi nu har fortalt, hvad der er muligt, og har holdt 2 pressemøder herom.

Så der er mange gode, fornuftige og langsigtede grunde til at danne et togstop i Hovedgård.

Læs også

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.