Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Stop jeres løgne om A26

Artiklens øverste billede
Tage Nielsen. Pressefoto

Det er lige godt meget man skal lægge øre til og finde sig i.

Lige siden rævekagen blev bagt tilbage i 2014 har jeg og andre fra Skanderborg byråd protesteret. Vi har dokumenteret, at det er usaglige grunde, der ligger til bag den politiske beslutning om linjeføringen syd om Lading sø, gennem præsteskoven og hen over fredede arealer omkring Borum Eshøj.

Jeg synes det er helt ubegribeligt, at folkene bag rævekagen og dermed linjeføringen fortsætter med at fortælle urigtigheder.

I bl.a. et læserbrev af Pia Jensen, Sabro beskyldes Skanderborgs politikere for at spænde ben.

Nej, vi spænder ikke ben. Vi forsøger at sikre naturen, miljøet og kulturarven. Det er os mennesker, der skal sikre dette. Det sker ikke af sig selv, når smålige lokalpatriotiske interesser skal bestemme – sammen med private og usaglige hensyn – set i et større perspektiv.

Jeg vil minde om, at den VVM redegørelse der i sin tid blev udarbejdet – entydigt anbefalede den nordlige linjeføring. Netop af de grunde jeg lige nævnte.

Pia Jensen, du kan være helt sikker på, at vi vil gøre alt hvad vi kan for at den linjeføring bliver ændret. Du burde selv kunne indse, at det er det rigtige at gøre.

Nu er der det berømte forslag om en motortrafikvej i stedet for en motorvej. Skal det blive til noget, skal der også en ny VVM-redegørelse til. For der er andre krav og nye forudsætninger i forhold til en motorvej.

Derfor er det muligt at lave en anden og betydelig bedre løsning omkring Lading, der tager både hensyn til de interesser der er i Lading-området og dem der er syd for.

En sådan løsning er foreslået af Landsbyrådet for Herskind, Herskind Hede og Skivholme. Forslaget er grundlæggende det samme som VVM-rapporternes linjeføring Nord med én større ændring. Ændringen består i, at hvor Linjeføring Nord oprindeligt krydser Viborgvej ved Voldbyholt, forslår forslaget fra Landsbyrådet at ombygge en strækning på ca. 190 meter af den eksisterende Viborgvej og inddrage den som en del af den nye rute 26. Det er vurderet som en økonomisk nulsums-løsning, om man gør som forslaget fra Landsbyrådet forslår, eller om man benytter Vej Direktoratets oprindelige løsning for denne delstrækning.

Som forslaget fra Landsbyrådet også understreger er der både økonomiske og natur- /kulturarvmæssige fordele ved at vælge enten linjeføring Nord eller forslaget fra Landsbyrådet. Økonomisk kan der imidlertid findes en yderligere besparelse på omkring 100 mio. kr. i forhold til Favrskov Kommunes forslag. Det hænger sammen med, at en 225 meter dalbro ved Borum Møllebæk ikke skal anlægges ved at vælge den nordlige linjeføring eller forslaget fra Landsbyrådet.

Der er altså alt andet end tale om bespænd, men derimod om konstruktive løsningsforslag. For at undgå en ren massakre på natur, miljø og kulturarv. Tænk lige over det!!

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.