Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Ny blindtest kan afgøre linjeføring på rute 26

Artiklens øverste billede
Claus Leick er byrådsmedlem for SF og Byrådsmedlem og formand for Miljø- og Planudvalget, . Foto: Presse

Forestil dig, at der bliver indført et helt nyt princip, når politikerne på Christiansborg skal vælge linjeføring ved større vejprojekter.

En simpel metode, hvor linjeføringen alene bliver valgt ud fra objektive kriterier som økonomi, miljø, natur, støj, kultur osv.

Politikerne har ikke mulighed for forinden at snakke med lobbyister eller holde hemmelige kaffemøder, før de skal vælge og beslutte sig.

Forestil dig, at der bliver indført et helt nyt princip, når politikerne på Christiansborg skal vælge linjeføring ved større vejprojekter. En simpel metode, hvor linjeføringen alene bliver valgt ud fra objektive kriterier som økonomi, miljø, natur, støj, kultur osv.

En slags blindtest, hvor de kun har mulighed for at lytte til og få indblik i objektive beregninger og vurderinger.

Hvis vi som et tænkt eksempel “leger”, at en kommende linjeføring for rute 26 skal være prøveklud for den nye metode, vil Christiansborg-politikerne blive sat på en let opgave. Også selvom en blindtest ikke altid er nem.

Én for én vil politikerne komme frem til samme resultat. Den nordlige linjeføring ved Lading vil være en klar vinder ved en blindtest:

  • Der er mindst 100 millioner kroner sparet ved den nordlige linjeføring, fordi en ny bro ved Borum Møllebæk bliver overflødig
  • Naturen bliver belastet ved alle vejprojekter, men naturen lider markant mindre med den nordlige linjeføring
  • Vores kulturarv bliver berørt langt mere ved den sydlige linjeføring, hvor Borum Eshøj må holde for
  • Støjbelastningen ved en nordlig linjeføring vil samlet set være den mindste

Nu er den nye metode til valg af linjeføring ikke indført endnu og derfor gælder de gamle spilleregler stadig:

Folketinget behøver ikke lægge vægt på hverken økonomi, miljø, natur, støj, kultur osv, når de skal tegne stregerne for store vejprojekter.

Her fra skal dog lyde en klar opfordring til at afprøve den nye metode. Den er hurtig og nem at bruge, og spillereglerne er enkle og gennemskuelige.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.