Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Ødelagte kantpæle udgør en risiko for cyklister

Svar fra Skanderborg Kommune

Artiklens øverste billede

Tak for jeres konstruktive bidrag til vores overvejelser om løsning af udfordringerne på strækningen Skanderborgvej mellem Ry og Bjedstrup.

Dialogen med Claus Sonne, Ugebladet Skanderborg, tog sin begyndelse, da han havde fået en henvendelse fra en borger på alle de ødelagte kantpæle (”præster”) på strækningen. Borgeren mente, at det måtte være en meget dyr affære ud fra en vurdering af, at en ny kantpæl koster 700 kr. og at der bliver ødelagt mange kantpæle på et år.

Jeg blev bedt om at svare, da det er medarbejdere i min afdeling, der indkøber nye kantpæle (til ca. 55 kr. pr. stk.) og udskifter ødelagte kantpæle. I den forbindelse foreslog en af mine kolleger i Vej og Trafik, at vi kunne løse problemet med det forslag, som blev afbildet i artiklen. Det sendte jeg videre sammen med svaret på stk. prisen og omfanget af ødelagte kantpæle pr. år.

Vi ønsker i Teknik og Miljø på ingen måde at forringe sikkerheden for de bløde trafikanter på vores veje og stier.

Jens-Erik Dengsø, entreprenørchef

De ødelagte kantpæle, der ofte lander på cykelstien, udgør en faldrisiko for cyklister af flere grunde. Man kan opnå høj fart på cyklen ned af bakken og der er ingen vejbelysning på strækningen.

Ud fra ovenstående vil jeg foreslå, at I indleder en dialog med Vej og Trafik. De er både myndighed og projektudviklere på sådanne projekter og sidder inde med ekspertisen indenfor netop trafiksikkerhed. Jeg formidler jeres bidrag og sender derfor stafetten videre til dem i håb om, at I sammen finder en løsning, der kan imødekomme jeres ønsker.

Vi ønsker i Teknik og Miljø på ingen måde at forringe sikkerheden for de bløde trafikanter på vores veje og stier. Vores overordnede målsætning er både at øge sikkerheden og skabe løsninger, der fremmer den grønne omstilling.

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.