Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Handicappede er jaget vildt

Artiklens øverste billede
Martin Andersen stiller op til kommunalvalget for Socialdemokratiet. Arkivfoto: Grethe Bo Madsen

Kære venner.

Jeg har den seneste tid gået og undret mig over en bestemt ting.

Handicappede skal være som jaget vildt rundt i systemet, ikke fordi jeg er personligt ramt af det, men det er kun fordi jeg har et stærkt bagland bagved mig, som griber mig, hvis jeg har problemer.

Mange af dem, jeg er talerør for, har ikke det privilegie. De føler sig overset, og at man ikke kan bruge dem til noget.

På mange måder er handicapområdet ligesom ældreområdet - et område, hvor vi har sparet og sparet de sidste 30 år. Det er også fair nok, hvis man mener, at vi skal tilbage til en tid, hvor handicappede bare bliver lukket inde, hvorefter man smider nøglen væk

Martin Andersen

På mange måder er handicapområdet ligesom ældreområdet - et område, hvor vi har sparet og sparet de sidste 30 år. Det er også fair nok, hvis man mener, at vi skal tilbage til en tid, hvor handicappede bare bliver lukket inde, hvorefter man smider nøglen væk.

Det er der ingen, der mener fra de mest røde til de mest blå i Danmark. Så er der en konsensus om, at alle skal bidrage med det, de kan, uanset hvor lidt det er, og man kan jo ikke bidrage med så meget, hvis man bare sidder og ikke kan komme nogen steder. Hvis man f.eks. ikke har en stok eller en hjælper eller en kørestol.

Jeg mener, at vi bliver nødt til at kigge på den måde, kommunernes økonomi er sammensat på; en måde at komme det her til livs på er at indføre et velfærdsloft i kommunerne, ligesom vi har et anlægsloft. Hvilket egentlig bare betyder, at hvis kommunerne ikke kan holde anlægsloftet, så bliver de økonomisk straffet, hvilket giver kommunerne et incitament til at bygge nogle gange uforholdsmæssigt meget, men alt i alt er anlægsloftet en god ide, fordi det giver kommunerne en god og naturlig vækst, idet der kommer flere og flere borgere til kommunerne.

Kunne man ikke lave det samme på velfærdsområdet? Sige okay, i år forventer vi at bruge 5,8 milliarder på velfærd, f.eks. hvis kommunerne ikke formår at bruge den mængde penge, så går det bare til næste år på velfærdsbudgettet.

Så kommer der jo en form for procentsats indover, det ved jeg, men jeg prøver bare at udvikle en model, så det økonomiske incitament er der for kommunerne. Det kunne være, hvis kommunerne samlet set ligger 3 procent under det, de skal bruge på velfærd, så bliver de straffet med at skulle indbetale ekstra 2 milliarder. Den form for pisk og gulerod har vi brugt i 20 år, og kan også bruge den her.

Hvorfor ikke minimums normeringer, spørger I? Det lyder meget godt på papiret, men i realiteten er det bare en lav fællesnævner, og for mig som socialdemokrat gælder det ikke om at skabe laveste fællesnævner, men at videreudvikle det, vi har. Derfor foreslår jeg denne model.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.