Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Er Tiny Houses fremtidens boligform?

Artiklens øverste billede
Maria Degn. Foto: Privat

Socialdemokratiet i Favrskov Kommune har et stort ønske om, at vi skal have sat fokus på klima, hvad der er grønt og ikke mindst bæredygtigt.

Lad os indtænke det bæredygtige byggeri, og lade det blive en del af en helhedstænkende klimadagsorden for kommunen.

Det vil her være en oplagt mulighed at se nærmere på konceptet med Tiny Houses. Kan det være fremtidens boligform? Og skal Favrskov ikke være med i den udvikling, og være med fra start af?

Det er i hvert fald mit ønske, at vi i Socialdemokratiet i Favrskov er med til at undersøge mulighederne for at skabe rammerne i vores kommune, så det er muligt at bygge bæredygtigt.

Det mener jeg både er ambitiøst og målrettet. Konceptet med Tiny Houses er konkret og let at gå til.

Ser vi på verdensplan, er der i øjeblikket en ”bevægelse” - et boom – på vej i forhold til fremtidens boform. Rigtig mange ønsker at bo mindre, forbruge mindre og leve bæredygtigt. Det skal vi i Favrskov også kunne tilbyde og tage ansvar for.

Samtidig vil det skabe en attraktiv kommune, som vil kunne tiltrække nye borgere, vi normalt ellers ikke ville kunne nå.

Jeg håber derfor, at jeg med Socialdemokratiet i ryggen kan præge kommunen i den retning, at vi kan gøre plads til Tiny Houses. Vi skal tænke innovativt og nyt. I første omgang kunne Tiny Houses etableres som et projekt, som forhåbentlig kan udbredes til andre dele af kommunen. Det er naturligvis vigtigt, at det sker i tæt dialog med naboer og andre interessante i lokalområdet.

Hvad er så Tiny houses?

I sin enkelhed er det små flytbare huse, hvor hver kvadratmeter udnyttes fuldt ud. Huset er oftest 40 m2.

Tiny Houses handler i bund og grund om, at få alle vigtige funktioner i et hjem rykket ind på mindre plads, så det overflødige plads skæres helt væk.

De er affalds- og tilskudsfri, der er ingen vand-, el eller kloaktilslutning, de kører som selvstændige enheder.

De er 100% bæredygtige, det er en billigere måde at leve på. Du er ikke bundet op af dyre boliglån og kreditforeninger. Det vil skabe mere frihed og luft i økonomien for den enkelte. Du kan leve mere simpelt og uafhængigt, og så er det virkelig bæredygtigt.

Jeg mener absolut, at Tiny Houses er fremtiden, og hvorfor skal Favrskov kommune, ikke være med her?

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.