Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Fakta og forbindelse til Djurslandmotorvejen

Artiklens øverste billede
Hans Gravsholt fra Herskind peger at debatten om linjeføringen ikke er koncentreres om fakta. Arkivfoto: Michael Wulff

Det er ret imponerende, hvad tilhængere af den sydlige linjeføring kan komme med af forkerte oplysninger. Både med hensyn til ”angreb” på argumenter for en nordlig linjeføring og for indlæg mod en sydlig linje-føring. På Facebook bliver meget af det kommenteret, og et indlæg om Løgnehistorier om Rute 26 passer bedre på selve indholdet end på det, der angribes i indlægget.

Det er trist, at der ikke koncentreres om fakta som at skaderne på natur og miljø, kulturområder (Borum Eshøj), at støjgenerne er størst ved den sydlige, og at den nordlige vil være i meget mere landbrugsareal, og den kan nedgraves, så støjen vil blive reduceret væsentlig.

Yderligere fordele ved den nordlige er, at den vil komme forbi et biogasanlæg, et savværk, et gartneri og en skrothandler. Industrier der vil have en fordel af den nordlige linjeføring.

Det vil også være en fordel for beboerne i Lading langs den nuværende Viborgvej, at de får mindst støj ved den nordlige, fordi støj ved den sydlige vil komme til at genere dem mere end fra den nordlige. Desuden vil megen trafik fx til biogasanlægget vælge nuværende Viborgvej i stedet for den sydlige.

Landsbyrådet kom for cirka 10 år siden med et tillægsforslag til den nordlige linjeføring. Det gik på en forbindelse til Djursland-motorvejen ved Søften.

Det har den fordel, at det giver god forbindelse til Skejby Sygehus og til lufthavnen ved Tirstrup og færgerne. Desuden aflaster det den nord-sydgående motorvej mellem afkørsel ved Tilst og Søften, hvor der ofte er stor trafik. Dette forslag er også et godt argument for at vælge den nordlige linjeføring.

Der er nu en ny situation ni år efter VVM-rapportens udgivelse. Nu er Silkeborgmotorvejen etableret, og der er ønsker om en motorvej fra Silkeborg til Viborg. Det vil medføre reduceret trafik på Viborgvej. Der kører dagligt cirka 50 tankbiler med blandt andet slagteriaffald og fjerkrægødning til biogasanlægget. Ved en sydlig linjeføring vil tankbiler fra Sønderjylland vælge at køre gennem Fajstrup og Lading.

Derfor: Der skal findes nye løsninger i stedet for ”bevidstløst” at fastholde sydlig linjeføring.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen