Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Hvad kunne de store børn og unge i Favrskov tænke sig?

Artiklens øverste billede

Hvilke muligheder er der for de store børn og unge i Favrskov for at ’hænge ud’ i deres fritid, når de ikke optages af skole og fritidsinteresser, samt de fine tilbud der er i ungdomsskoleregi?

Hvad skal der til for, at vi kan skabe trygge rammer, de kunne tænke sig at være i, og som er deres, hvor vi møder dem i deres felt?

Som ny opstillet kandidat for Det Konservative Folkeparti er dette én af mine mærkesager; nemlig at skabe endnu bedre rammer for de store børn og unge i Favrskov!

Favrskov er en ressourcestærk kommune med mange tilbud til børn og unge, og alligevel oplever jeg, at vi godt kan gøre det lidt bedre, når de unge rammer weekenden og ikke er optaget af de rammesættende tilbud, men selv finder steder at hænge ud. Men har vi sådanne steder, hvor de kan være og hygge sig, hvor de selv føler ansvar, og hvor vi som voksne hjælper lidt til?

Jeg har erfaret, at der flere steder i Favrskov opstår lidt uro og utilfredshed fra andre borgere, når de unge opholder sig på offentlige steder og muligvis opfører sig knap så hensigtsmæssigt efter et par øl.

Anne-Sophie Schønning Eriksen

Jeg har erfaret, at der flere steder i Favrskov opstår lidt uro og utilfredshed fra andre borgere, når de unge opholder sig på offentlige steder og muligvis opfører sig knap så hensigtsmæssigt efter et par øl. Og det er forståeligt! - Men så er det vigtigt, at vi er nysgerrige på, hvad vi kan tilbyde dem af rammer og gå i dialog med de unge og tænke kreativt. Kan vi tilbyde rammer, som måske allerede er der, hvor de kunne tænke sig at være, og kan vi andre mon give en hånd med, så vi sammen får en god oplevelse af at og rumme de unge mennesker?

Hvis jeg vælges til Kommunalvalget vil jeg gå i dialog med de større børn og unge og høre dem ad, hvad de kunne tænke sig, og hvad deres behov er for at mødes, hygge sig og være sammen, og så må vi politikere og voksne løse de praktiske forhold. - Og måske matcher deres ønsker og behov ikke de planlagte kommunale tiltag, men det skal vi turde forholde os til, for vi vinder ikke noget ved at skabe rammer, som ikke bliver brugt. Det er kun utilfredsstillende og økonomisk tungt.

Jeg tror på, at det er bedre at skabe muligheder sammen og lytte til, hvad de har brug for, samt hvordan de også selv kan bidrage.

I De Konservative vægter vi borgeren og borgerens indflydelse højt, da vi tror på, at vi skaber et samfund baseret på demokrati, dialog og medindflydelse. Vil vi have de unge til at hygge sig i vores lokalsamfund og ikke i stedet tage til Aarhus og Randers, ja, så bør vi tage en snak med dem og sammen med dem skabe de rette rammer.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen