Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Aarhus skal se lidt bredere ud

Artiklens øverste billede
Aarhus Havn har planer om at udvide havnearealerne med 100 hektarer – svarende til 140 fodboldbaner. Illustration: Agnete Holk Lauridsen

Aarhus har i flere årtier haft vokseværk. Ønsket om at blive større og større er måske forståeligt, men spørgsmålet er, om der er andre fordele at gå. Nu er det ganske spændende at læse, at Salling Group og Arla markerer sig skarpt om en kæmpemæssig udvidelse af Aarhus Havn.

Aarhus har ud over at vil være større med havn, så har byen også satse på at bygge boliger omkring den gamle del af havnen. Og nu vil det så ramme den smukke kystlinje omkring strandvejen og skoven ud mod Moesgård.

Glatved-forslaget er ikke nyt, men det var faktisk på banen for mange år siden – flere gange. Fordelen er, at Djursland har plads til den udvidelse, når motorvejen samtidig bliver udvidet ud til lufthavn og videre mod Grenaa, der har store virksomheder – f.eks. Terma og HSM og ikke mindst en allerede stor havn

Klaus Hansen

Modstanden er fornuftig og ganske interessant. Hvis Aarhus prøver at tænke sig lidt bredere – og se et tættere naturligt samarbejde med Djursland. Aarhus kan droppe udvidelsen og se løsningen ud mod Glatved, som de store erhvervsvirksomheder nu peger på.

Glatved-forslaget er ikke nyt, men det var faktisk på banen for mange år siden – flere gange. Fordelen er, at Djursland har plads til den udvidelse, når motorvejen samtidig bliver udvidet ud til lufthavn og videre mod Grenaa, der har store virksomheder – f.eks. Terma og HSM og ikke mindst en allerede stor havn.

Fordelen er, at det dybe vand, som de store skibe kan anløbe, ligger lige udenfor Glatved og Grenaa. De store containerskibe som blandt andet Mærsk og andre store kæmper skal ikke snegle sig ind til centrum af Aarhus. I stedet kan de anløbe Glatved. Aarhus Lufthavn bliver samtidig en naturlig base for fragtflyvning. Godstransporten kan fordele sig både mod nord og vest og syd via motorvej nettet i Jylland.

Og skulle det blive besluttet at bygge en bro/tunnel mod Sjælland, så er Glatved også ganske naturlig udvikling. Det aflaster Storebæltsbroen og samler Danmark med kortere afstand. På den måde slipper smukke Samsø for at blive motorvej bebygget.

Uanset hvad så koster den slags investeringer milliarder og milliarder. Men måske kunne det være billigere for Aarhus at se sig lidt om med andre muligheder, beholde sin charmerende natur. Jysk kigger på Aarhus Havn som et must. Det skader ikke at se sig lidt om og se, om Glatved har de samme kvaliteter, som de to andre store virksomheder pege på.

Så kære Aarhus – tænk bredt og ikke smalt! Måske er der mere gensidig fornuft, også økonomisk.


Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.