Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Ophug er billigere end kameraer

Artiklens øverste billede
Foto: Rene Schütze

Det er billigere at hugge trawlere op, end at opsætte kameraer, når man alligevel ikke vil prøve at finde den egentlige grund til at torsken ikke vil være i Kattegat.

Alle grønne organisationer vil af med trawlfiskeriet. De siger, at det er skadeligt. Det mener jeg ikke. Jeg er selvstændig trawlfisker og har været det i 43 år, så jeg burde være ekspert på området.

Jeg kender ingen trawler, der vil være fisker med kamera. Jeg kender heller ingen, der vil have hyre på fartøjer med kamera. Det kan man ikke holde til psykisk. Så hvorfor ikke slå to fluer med ét smæk. Man kan hugge 100 trawlere op for det samme beløb, som det koster at drive kameraovervågning for staten i tre år.

Det koster cirka syv millioner kroner at have kameraovervågning de første 12 måneder for 12 fartøjer. Heraf er de 4,6 millioner kroner lønudgifter til at se billederne igennem. Dette gælder kun ved at gennemse 10 procent af billederne. Det vil cirka svare til 70 millioner kroner det første år - eller man kan hugge 46 styk 20 tons fartøjer op det første år. Bare for lønudgifterne de efterfølgende år vil man kunne hugge 30 fartøjer op om året. Det vil være meget mere torskebevarende.

Læs også

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.