Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg er træt af Danmarks Naturfredningsforening Syddjurs

Artiklens øverste billede

»Jeg er medlem af Danmarks Naturfredningsforening og som bosiddende i Ebeltoft med i Syddjurs afdelingen.

Jeg er også den største jordejer på Mols, eller i hvert fald en af dem. Vi er jo 5,8 millioner mennesker, der ejer de 775 hektar, der skal udgøre den nye naturnationalpark, og som på demokratisk vis har vedtaget den. Under 10 % var imod.

Jeg glæder mig meget til vores nye naturnationalpark bliver etableret med rewilding som på Molslaboratoriet.

Jeg har i årevis fulgt med i Molslaboratoriets fine arbejde med rewilding, og set hvordan det medfører en mere og mere varieret og dejlig natur. Samtidig med at heste og køer, der laver god helårs landskabspleje, har det godt. Jeg oplever hver gang derude, hvordan dyrene stortrives i den relative frihed på 160 hektar, i stedet for at være lukket inde i små indhegninger eller være sat på stald.

Har dyrene det virkelig godt på Molslaboratoriet? Ja, det har de ifølge jævnlige dyrlægetilsyn. I de sidste 6 års tilsyn har der ikke været nogen anmærkninger. Men vi andre kan jo også nyde på passende afstand at se, hvordan dyrene trives og får kalve og føl hvert år.

Og ja, de havde et uheld sidste år, med en GPS halsrem, der gav et sår på en af hestene. Det er der for længst rettet op på. Uheld sker. Spørg enhver landmand.

Dyr under hegn er naturligvis altid et menneskeligt ansvar. Dyrene skal have mad nok. Det betyder her, at antallet af dyr skal passe til området. Men det er jo ikke det eneste vigtige, når vi taler om dyrevelfærd. Dyrene har også brug for en følelse af frihed, hvor de kan udfolde naturlig adfærd. Den får de på de kommende 775 hektar.

Er de store dyr ikke farlige? Nej, ved en låge til en af Naturstyrelsens store kvægindhegninger øst for Trehøje sidder en tæller. Der gik der sidste år 60.000 mennesker igennem, uden uheld! Der har igennem tiden været enkelte uheld i bjergene. Med så mange mennesker, er det utroligt, at der ikke sker flere.

Jeg mener således, at Molslaboratoriets forskning i rewilding tjener som et fornemt eksempel på, hvordan naturplejen i den kommende naturnationalpark kan foregå.

Hvordan så med fredningen i Mols Bjerge, bliver den respekteret? Lov skal naturligvis overholdes. Ud fra miljøminister Lea Wermelins foreløbige udmeldinger, der bl.a. indebærer en arbejdsgruppe med lokal deltagelse, er jeg fuldt ud tryg ved det formelle.

Danmarks Naturfredningsforenings lokalforening har fået ny bestyrelse, som åbenbart mere eller mindre modarbejder hovedforeningens gode arbejde.

Jeg må sige, at jeg som medlem er godt træt af vores nye lokalbestyrelse, som jeg ikke mener repræsenterer medlemmerne, men har udnyttet at folk ikke møder op til generalforsamlingen. Men jeg kan jo kun bebrejde mig selv. Jeg var heller ikke med på generalforsamlingen. Det er jeg næste gang.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.