Debat: Vi skal satse på folkeskolen
Flere borgere og politikere i Norddjurs kommune debatterer vores folkeskolen for tiden. Der varmes op til den første budgetrunde i den nye kommunalbestyrelse med indtil flere gode indlæg i aviser og på nettet.
Vi har endnu ikke som kommune forstået, at vores skolevæsen ikke passer til de børn og unge, der går der
I et bilag, fra det seneste møde i børne- og ungdomsudvalget, dukkede der nye tal frem.
I Norddjurs Kommune er der de sidste seks år sket en meget stor øgning af børn og unge med en udviklingsforstyrrelse.
Handicappet autisme er steget med 56,2 procent og ADHD handicappet med 37,5 procent.
Dette er en utrolig forøgelse af antallet af børn og unge med handicap i vores kommune - og det er netop de handicapgrupper, der i mange år har udvist størst mistrivsel i vores skoler.
Vores specialfolkeskole: Djurslandsskolen har i mange år modtaget psykisk nedbrudte og demotiverede elever fra almen-skolerne. Elever der ’knækker’- efter år med ingen, mangelfuld eller ikke tilstrækkelig fagligt underbygget støtte.
Norddjurs Kommunes folkeskolers aktuelle situation er samtidig kendetegnet ved:
- generelt dalende elevtal
- øget elevtal i særlige tilbud
- mange elever der har ufrivilligt skolefravær
- mange af vores unge får ikke en ungdomsuddannelse
- generelt et væsentligt lavere fagligt niveau i afgangsprøverne end landsgennemsnittet
- underfinansierede almen-skoler
- Dertil kan lægges børn og unges generelle øgede mistrivsel, som er dokumenteret i Den Nationale Sundhedsprofil 2021.
Dette er udtryk for grundlæggende ændringer for en væsentlig befolkningsgruppe i vores kommunes eksistens- og udviklingsmuligheder - vores børn og unge.
Vi har endnu ikke som kommune forstået, at vores skolevæsen ikke passer til de børn og unge, der går der.
Så der er mange grunde til debat om vores folkeskole - så hvordan handler vi klogest på det?
Ikke ved at spare på de nuværende specialtilbud - børn og unge der går der, er visiteret ud fra de konkrete behov, de har.
Ikke ved fortsættelsen af de automatiske, negative mængdereguleringer af de samlede skolebudgetter.
Vores kommunalbestyrelse bør i stedet anerkende at disse grundlæggende forhold og ændringer i vores skolers virke - og i stedet ændre skolepolitikken gennemgående.
Vi skal se på vores skoleindsats som et hele - almen og specialtilbud samlet. VI skal have en skole der forventer noget af dens elever og samtidig stiller skolen de rette rammer til rådig for alle elever - uanset elevernes forudsætninger, herunder handicap.
Der bør tilføjes midler til at håndtere denne situation. Helt sikkert en ordentlig bunke!
Det kan gøres allerede i denne sommers budgetforløb - for vi ved godt, hvad der skal gøres!
Vi kan gennemføre de gode forsalg, der allerede ligger i skolekvalitets-standarterne - herunder især to-lærer-system i alle klasser i alle timer.
Vi kan implementere NEST klasser i det nødvendige omfang.
Vi kan sikre, at der er den autisme- og ADHD specifikke faglige viden til stede i de klasser, hvor elever har disse handicaps - uanset hvilken skole.
Disse tiltag har dokumenteret en positiv effekt på den typiske elev og samtidig på de elever, der har særlige behov.