La Cabra i Aarhus lagde blandt andet lokaler til DM i kaffebrygning. Her ses vinderen, 19-årige Victor Kristensen, foran Aarhus-lokalerne. Foto: Michael Svenningsen, Ritzau Scanpix

La Cabra i Aarhus lagde blandt andet lokaler til DM i kaffebrygning. Her ses vinderen, 19-årige Victor Kristensen, foran Aarhus-lokalerne. Foto: Michael Svenningsen, Ritzau Scanpix Ritzau Scanpix

Flytter fra Aarhus til Frederiksberg: Dansk kaffefirma sælger bønner til den halve verden

Østjyske la Cabra vækster både ude og hjemme, og det sker i høj grad ved hjælp af samarbejder

Af
Niels-Ole Heggland

aarhus/hovedstaden ”Det hele begyndte ret tilfældigt, da jeg efter gymnasiet var ude at rejse et år. Jeg var i Canada og fik job på en café med kafferisteri. Dét blev jeg grebet af og tog også et barista-kursus,” fortæller 32-årige Esben Piper til Erhvervsavisen.

I 2009 drog han tilbage til hjembyen Aarhus og begyndte på universitetet. Bachelorspecialet i litteraturhistorie blev dog aldrig afleveret, for gennem studietiden voksede engagementet i den sorte drik og bønnerne.

Det fredede gasmålerhus ved Flintholm station på Frederiksberg er kaffefirmaets nye domecil i hovedstaden.

Det fredede gasmålerhus ved Flintholm station på Frederiksberg er kaffefirmaets nye domecil i hovedstaden.

I første omgang drev han, fra efteråret 2011, kaffebar i lokaler, som tilhørte hans stedfader, der hjalp meget i starten. Navnet blev La Cabra – det er spansk for ged, for ifølge legenden fandt en gedehyrde de første vilde kaffebuske i Etiopien.

I dag består ejerkredsen også af hans bror og to jævnaldrende partnere samt en erfaren erhvervsmand, som Esben Piper løbende sparrer med.

Virksomheden omfatter kombineret bageri og kaffebar i Aarhus midtby samt en afdeling på banegården. De importerede bønner bliver ristet og pakket, og to vigtige forretningsben er dels videresalg til specialkaffebarer både herhjemme og i cirka 30 andre lande, dels salg af forskellige sorter bønner på abonnementsbasis til snart tusinde private kunder i foreløbig godt 45 lande.

”Mellemøsten er et meget stort marked for os, for der bliver ikke drukket så meget alkohol, og mange steder har kaffe samme status som vin i andre lande. Tyskland og Storbritannien er også gode markeder, og det samme gælder Vestkysten og Østkysten i USA, og så har vi godt fat flere steder i Asien,” siger Esben Piper.

Fremstød i hovedstaden

I foråret flyttede La Cabra sit risteri og pakkeri fra Aarhus til Frederiksberg – her har kaffefirmaet overtaget et fredet gasmålerhus i det nye kvarter ved Flintholm station. Her bliver alskens bønner ristet, pakket og afsendt – og der bliver afholdt events for store kunder.

Flytningen udgør samtidig et brohoved for en satsning i hovedstaden, og Esben Piper og en håndfuld andre La Cabra-folk har flyttet bopælen østpå:

”Vi har opbygget et stærkt brand i Aarhus, og det vil vi gerne udbrede til København. Vi vil gerne levere til lokale kaffebarer, der satser på kvalitetskaffer, og måske skal vi selv drive en kaffebar herovre,” siger grundlæggeren.

La Cabra er også på vej med samarbejde med flere restauranter i hovedstaden, fortæller Esben Piper, og netop samarbejde er en vigtig del af vækststrategien for kaffevirksomheden.

I Dubai åbnede tidligere i år den første La Cabra-kaffebar på franchisebasis, og flere er på vej – hverken geografi eller antal vil Piper dog løfte sløret for.

La Cabra har desuden indledt et samarbejde med møbelkæden Bolia, hvor flere end 20 butikker, hovedsageligt i udlandet, fremover serverer La Cabra-kaffe for kunderne.

Virksomheden har også gennemført et event sammen med Hi Fi Klubben: Kunderne kunne vælge mellem tre forskellige slags La Cabra-kaffe, der var tilpasset den type musik, de lyttede til, mens de afprøvede lydanlæg i forretningerne.

Dyre bønner

La Cabra importerer bønner direkte fra plantager i Brasilien, Colombia, fra lande som Costa Rica, El Salvador og Guatemala i Mellemamerika samt fra Burundi, Etiopien og Kenya i Østafrika.

”Vi tager selv rundt og smager på kafferne, inden vil bestiller. Det har vi gjort, siden vi købte de første 10 sække (a 60-70 kg, red.) i Costa Rica,” fortæller Esben Piper.

Filosofien er hele tiden at finde nye kaffer af høj kvalitet og udbrede dem i Danmark og på de øvrige markeder. Dermed placerer La Cabra sig ikke just i den billige ende af prisskalaen: En kop kaffe ligger typisk i intervallet 49-89 kroner, men så er den også håndbrygget, understreger Esben Piper. Espresso og cappuccino koster normalt 30-45 kroner.

Engagementet i eksklusive bønner og kaffe har de senere år kastet en stribe internationale priser af sig.

Digital satsning

Det senest tilgængelige regnskab – for det forskudte år 2017/18 – viser røde tal på bundlinjen. Det hænger ifølge Esben Piper dels sammen med kraftig vækst i firmaet, dels en digital satsning med blandt andet en engelsksproget hjemmeside.

Den – og andre digitale fremstød – er vigtig ikke mindst for det internationale salg. La Cabras Facebook-side har 13.000 følgere, mens Instagram-profilen bliver fulgt af næsten 42.000 over store dele af verden.

2018/19-regnskabet er ikke helt klar endnu, men omsætningen er vokset med over 40 procent, og driften skulle trods den fortsatte vækst gerne balancere.

Publiceret 07 October 2019 00:00