Magasin og Vidensbyen: Et nyt stadion vil få byen til at rykke tættere sammen

Både hos en af Lyngby Boldklubs store sponsorer, Magasin, og i Vidensbyen mener man, at et nyt Lyngby Stadion vil komme hele byen til gode.

Af
Lars Schmidt

IDRÆTSBYEN Masser af nye muligheder for oplevelser, events, viden - og ikke kun stadionpølser og fodboldresultater.

Et nyt Lyngby Stadion, som debatteres heftigt i disse spalter for tiden, vil samle byen langt mere end, hvad den er i dag.

Det mener man både hos en af Lyngby Boldklubs nye, store sponsorer, Magasin, og hos Vidensbyen.

"Det, Danmark skal leve af i fremtiden, bliver i stor stil skabt i Lyngby. Her tænkes, så det brager. Men store tanker har også brug for boliger, frisk luft, sport, socialt samvær og ikke mindst en god relation til handelslivet," siger administrerende direktør i Lyngby-Taarbæk Vidensby, Marianna Lubanski, til Det Grønne Område. Hun fortsætter:

"Stadionprojektet med en kombination af moderne sportsfaciliteter, betalelige studieboliger og sociale aktiviteter som et område, der forbinder universitetet med bykernen, er helt rigtigt tænkt og kan være med til at sikre en levende Vidensby over alt i Lyngby."

(Artiklen fortsætter under billedet)

"Jeg er overbevist om, at et nyt stadion også vil bidrage til, at byen rykker endnu tættere sammen og på tværs af interesser skaber endnu flere events til glæde for Kgs. Lyngby," siger Magasin-direktør Michael Dupont. Foto: Lars Schmidt

Binder byen sammen

Michael Dupont, forretningschef i Magasin i Kgs. Lyngby og formand for Lyngby Handelsforening, er enig. Han siger til Det Grønne Område:

"Der er utallige initiativer i gang med at binde byen tættere sammen, så vi sikrer en udvikling, der også vil skabe grundlag for et fortsat stærkt udvalg af forretninger, cafeer og underholdning for borgerne og de mange gæster i byen. Et nyt stadion handler om meget mere end fodbold og stadionpølser. Det handler i høj grad om sammenhold, udvikling og kærlighed til et samlet Kgs. Lyngby. Den kærlighed til byen er ikke kun forbeholdt borgerne i byen, men også alle dem som arbejder, besøger og ikke mindst handler i byen."

Michael Dupont mener, at ligesom detailhandelen og det samlede handelsliv i Kgs. Lyngby har brug for konstant at tænke nyt og innovativt for at overleve den øgede konkurrence på forskellige parametre, så er lokale foreninger pressede til, at gøre det samme for at fastholde interessen og opbakningen.

"Igennem mange år har jeg fulgt Lyngby Boldklub på afstand. Ikke fordi interessen for den lokale fodboldklub ikke har været til stede, men mest fordi jeg ikke har haft en forretningsmæssig indgangsvinkel til et samarbejde med den tidligere ledelse af klubben. Det ændrede sig med det nye ejerskab og ikke mindst på baggrund af det nærvær, jeg mærker fra Friends of Lyngby til resten af byen, herunder handelslivet," siger han:

"Det handler ikke som tidligere om sponsorkroner, der skaber synlighed på stadion, men om samarbejder der skaber synergier begge veje og dermed skaber nogle fælles resultater med kun vindere. Det er en kultur, som er ved at blive skabt, og med denne udvikling opstår der også nye muligheder."

(Artiklen fortsætter under billedet)

"Stadionprojektet er helt rigtigt tænkt og kan være med til at sikre en levende Vidensby over alt i Lyngby," mener Vidensby-direktør Marianna Lubanski. Foto: Signe Steffensen

For hele byen

Det nye stadion vil være et gode for hele byen. Ikke kun for boldklubbens ejere, mener Michael Dupont.

"Det nye stadion ser jeg som en af disse muligheder. En mulighed skabt på baggrund af nærvær og relationer til Kgs. Lyngby som by og ikke en egoistisk målsætning for nogle ejere af en fodboldklub. Derfor vil et nyt stadion og nogle nye rammer for de mange daglige brugere af faciliteterne omkring stadion også være til gavn for handelslivet i byen," siger Michael Dupont og slutter:

"Hvad stadionprojektet skal indeholde, må være op til de kommende ejere, men der er ingen tvivl om, at et nyt moderne stadion også bør indeholde flere elementer. Det skal være et levende sted med aktiviteter, hvor man, på samme måde som i bymidten skaber en ”spend a day” oplevelse for gæsterne. Jeg er overbevist om, at et nyt stadion også vil bidrage til, at byen rykker endnu tættere sammen og på tværs af interesser skaber endnu flere events til glæde for Kgs. Lyngby."

Publiceret 05 November 2019 09:17