Der er mange uheld med varebiler på sommerdæk om vinteren – ikke mindst i begyndelsen af vinteren.

Der er mange uheld med varebiler på sommerdæk om vinteren – ikke mindst i begyndelsen af vinteren.

Firmaer dropper vinterdæk til varebilen

Erhvervslivet sparer de forkerte steder, når de ikke får monteret gode vinterdæk til varebilerne – salget er endda faldet med 15 procent det seneste år

Af
Carsten Teiner

sikkerhed Selv om salget af nye varebiler har ligget konstant de senere år, er salget af varebilsdæk faldet med 15 procent det seneste år.

“Vi ser, at ejere og brugere af varebiler kører deres originalmonterede sommerdæk længere ned end tidligere, og det er ikke så heldigt for trafiksikkerheden,” siger Jannick Ditlevsen, nyvalgt formand for Dækimportørforeningen og salgschef for Apollo Vredestein i Danmark.

Danske virksomheder dropper vinterdækkene til varebilerne – salget er faldet med 15 pct. det seneste år. Det er uheldigt for trafiksikkerheden.

Danske virksomheder dropper vinterdækkene til varebilerne – salget er faldet med 15 pct. det seneste år. Det er uheldigt for trafiksikkerheden.

Dækimportørforeningen forsøger at påvirke erhvervslivet, så de bliver ligeså gode til at bruge vinterdæk som privatbilisterne.

Der er mange uheld med varebiler på sommerdæk om vinteren – ikke mindst i begyndelsen af vinteren, hvor eksempelvis isslag overrasker chaufførerne. Det er et problem, som man i brancheforeningen forsøger at kommunikere til transportbranchen.

Varebiler først i grøften

”Det er ofte varebiler, der først lander i grøften, når det bliver glat, og det er som bekendt også førerens ansvar, at bilen er i forsvarlig stand, så chaufførerne bliver straffet – og det overrasker dem som regel,” fortæller Kenneth Saust – tidligere formand for Dækimportørforeningen og direktør for Yokohama Danmark.

Mange af chaufførerne ejer ikke selv den bil, de kører i og tager derfor heller ikke beslutningen i forhold til dækskifte, så der er op til arbejdsgiver eller flådeejer at udvise den ansvarlighed.

”Store professionelle flådeejere ser vi oftest som de bedste til at huske at skifte til vinterdæk. De mindre håndværksmestre tænker ikke over det i samme grad – og udskyder det. Måske vil mange også gerne spare pengene,” siger Kenneth Saust.

Det lovbefalede minimumskrav for mønsterdybde er på 1,6 millimeter, men i branchen anbefaler man en mønsterdybde på mindst fire millimeter for vinterdæk.

Jesper Sørensen, Teknisk chef hos Bridgestone Danmark, siger:

”Under fire millimeter har dækket ikke længere egentlige vinteregenskaber og giver dermed falsk tryghed ved kørsel i vintervejr. En af grundene hertil er, at nedslidte dæk har længere bremselængde. Kører man for eksempel på våd vej med 80 km/t og med nye vinterdæk, er bremselængden ca. 26 meter, hvorimod man skal bruge ca. 40 meter for at bremse, hvis man kun har 1,6 millimeter mønsterdybde på dækkene.”

Artiklen bringes i samarbejde med voty.dk

Publiceret 06 November 2019 12:21