Arkivfoto

Arkivfoto

Louisiana får ny hovedsponsor

Bodum har indgået en sponsoraftale med det nordsjællandske kunstmuseum

Af
Pernille Kristensen

Kunstmuseet Louisianas økonomiske storm er drevet over for en stund, da det netop er lykkedes museet at finde en ny hovedsponsor. Den kommende tid bliver det således den danske boligvareproducent Bodum, der med fem millioner kroner støtter op om museets arbejde.

Museumsdirektør Poul Erik Tøjner lægger ikke skjul på, at det har været en lang og hård proces for museet at skulle finde frem til en ny sponsor midt i en finansiel krise, som i forvejen har ramt kulturen hårdt.

"Det at finde en hovedsponsor er ikke bare at tage telefonen og ringe lidt rundt. Det er et 'ongoing work'," pointerer Poul Erik Tøjner.

Et godt match

Museet har i den forgange tid trods store publikumssucceer kæmpet med en minus på bundlinjen. Der er stadig et stykke ved til plus-status, men museet var rede til at 'æde' minusset af én vigtig årsag.

"På Louisiana har vi tænkt, at vi med vores økonomiske situation kunne gøre et af to. Vi kunne skære ned på programmet. Men vi ville gerne holde kvaliteten oppe. Man kan jo nedbryde meget på et år, hvad der handler om renomé. Derfor vedtog vi et budget med et stort underskud i sig, og i stedet opnormerede vi kontakten til alle, der kunne tænke sig at støtte os," forklarer direktøren om beslutningen om ikke at gå på kompromis med det kulturelle niveau på Louisiana i den kommende sæson.

Den beslutning bliver nu lidt lettere, og det giver ro at have fået en sponsor i ryggen, forklarer Poul Erik Tøjner.

"Det er meget tydeligt, at designvirksomheden Bodum og kunstmuseet Louisiana er et godt match. Nu glæder vi os lidt mere til 2010, fordi vores økonomi ser lidt mindre dyster ud. For medarbejderne er det et mentalt løft af dimensioner. Alle kender fornemmelsen tilbage fra skolegården, at der er nogen, der vil have en. Det er skønt - det er virkelig dejligt," siger Poul Erik Tøjner.
Bodum afløser DONG som hovedsponsor.

Publiceret 08 January 2010 08:00