Mungo Park er samarbejdspartner i Radio Loud, der har vundet udbuddet af den nye DAB-radiokanal.

Mungo Park er samarbejdspartner i Radio Loud, der har vundet udbuddet af den nye DAB-radiokanal.

Mungo Park skal lave radio: "Vi er særdeles overraskede"

Teatret er samarbejdspartner i Radio Loud, der netop har vundet udbuddet af den nye DAB-radiokanal

Af
Michael Braunstein

radio "Vi er særdeles overraskede over udfaldet, og vi er meget, meget kede af, at det her sker på bekostning af Radio 24syv, som laver god radio. Når det er sagt, glæder vi os til at bidrage til Radio Loud, som har en stærk vision om at lave radio til unge og som omfatter en stribe visionære samarbejdspartnere."

Sådan siger Mungo Parks kommunikationschef, Troels Kranker, til Allerød Nyt efter afgørelsen i Radio- og tv-nævnet 22. oktober. Nævnet behandlede tre ansøgninger om at blive udbyder af den nye DAB-radiokanal og besluttede, at vinderen er Kulturradio Danmark A/S med radiokanalen Loud. Blandt de andre ansøgere var Radio 24syv.

Radio Loud er et samarbejde mellem ni regionale radiostationer og kulturinstitutioner som Nationalmuseet, Roskilde Festival, Vega, Mungo Park og Enigma, og målgruppen er unge i alderen 15-32 år.

Loud får hovedsæde i Svendborg, men sender også fra Thy, Kolding/Esbjerg, Aarhus, Holstebro, Ringkøbing og Nørrebro. Planen er at operere på mange platforme, deriblandt Youtube, Instagram, Facebook og apps som MereRadio og Podimo, og Loud ventes at gå i luften 1. april 2020.

Ifølge dr.dk håber Kulturradio Danmark at sikre sig værtstyper som for eksempel musikeren Annika Aakjær, den svenske Youtube-stjerne PewDiePie og Monte Carlo-parret Esben Bjerre og Peter Falktoft.

12 programmer om året

Kulturinstitutionerne, der er del af Kulturradio Danmark, kommer også til at levere indhold direkte til radiostationen.

"Efter planen skal vi indtil videre levere cirka 12 programmer til Loud om året. Indholdet er ikke lagt fast endnu, det skal vi drøfte nærmere med Loud-redaktionen," siger Troels Kranker og fortsætter:

"Vi ønsker at fortælle historier med udgangspunkt i de emner, vi i forvejen er optaget af. Vi vil tage udgangspunkt i vores erfaringer med Mungo Park Lyt, hvor vi laver egne podcasts med selvstændige historier, men det betyder ikke, at stilen bliver den samme: Vi vil eksperimentere med formatet. Det kan godt være, at skuespillerne kommer til at medvirke i produktionen af radioprogrammer, men det er ikke fastlagt endnu."

"Det er vigtigt at understrege, at Mungo Park er indholdspartner og samarbejdspartner - vi er ikke medejer af radioen - men det har været nemt for os at sige ja til at levere indhold til det visionære projekt, og det passer godt ind i vores teaterarbejde. Vi gør det ikke for at lave reklame for vores eksisterende forestillinger, men for at smelte teater og radio sammen og nå en yngre målgruppe," siger Troels Kranker.

Publiceret 23 October 2019 12:21