Fritter, Fadøl og Forestilling: Vampyr vil indtage catwalken

Teaterkonceptet med indbygget fællesspisning er klar til at springe på scenen, så snart det igen er muligt. Ventetiden går med at forberede et nyt stykke og at kopiere formatet til Teaterhuset i København

Artiklens øverste billede
Det er blandt andre skuespiller-elever fra Den Danske Scenekunstskole, som indtager scenen i Fritter, Fadøl og Forestilling. Dramatiker-eleverne bidrager med nye stykker og det hele bindes sammen af frivillige kræfter.

Aarhus Teaterkonceptet Fritter, Fadøl og Forestilling spiller nye stykker, som de udvikler i fællesskab, og så spiser de pommes frites sammen med publikum efter forestillingen. Det hele skylles ned med en gang fadøl.

Formatet giver fællesskab mellem publikum og unge, spirende scenekunstnere i socialt rum, hvor de mødes om scenekunsten.

Det er lykkedes i så høj grad, at 95 procent af alle billetter blev solgt i 2020. Samtidig har Teaterhuset i København fået øje på den aarhusianske opfindelse og har bedt om et samarbejde. Det københavnske hus gerne vil kopiere konceptet og på den måde tiltrække nye gæster.

"Vi er beærede over, at Teaterhuset har opdaget os, og at de er så begejstrede, at de vil lave det samme, som vi gør. Jeg samarbejder med dem om det og ved at rigtig mange unge fra teatermiljøet har henvendt sig, da de søgte interesserede," siger Jeppe Pachaï.

Han har udviklet konceptet for det sociale teater, som netop skal udføres af vækstlaget samt studerende fra Den Danske Scenekunstskole. De spirende scenekunstnere, som enten er under uddannelse eller som kæmper for at slå igennem på den professionelle scene, får på denne måde en mulighed. Han er selv uddannet skuespiller fra Københavns Akademi for Musik, Dans og Teater og er netop ved at afslutte sit sidste semester hos Kaospiloterne i Aarhus.

Unge får nye muligheder

I Fritter, Fadøl og Forestilling er han kunstnerisk leder og primus motor sammen med en gruppe frivillige. Formatet har eksisteret i to år og holder til på Aarhus Havn i en tidligere kornlagerbygning, Gelinde, hvor byens mange frivillige har fast base. De Hedder Rethinkers og er organiseret under Visit Aarhus.

"På de to år har vi fået flere unge frivillige og et publikum, der er så stort, at vi er nødt til at spille stykkerne flere gange for ikke at skulle afvise alt for mange, der gerne vil være med," forklarer Jeppe Pachaï.

Avisen møder ham og en af den unge frivillige, Kristian Herlev, i et meget stort, koldt og ellers tomt lokale hos Gelinde. Her plejer at være masser af liv og mange mennesker, men nedlukningen gælder også for byens frivillige. De tre deltagere i dette interview sidder med utrolig god afstand og i nærheden af en gasvarmer, Jeppe Pachaï har tændt til lejligheden.

Kristian Herlev er en af de nye, unge, som er blevet en fast del af Fritter, Fadøl og Forestilling. Han nikker bekræftende, da Jeppe Pachaï fortæller om teatergruppens popularitet.

Kristian Herlev begyndte med at servere pommes frites og hjælpe med nogle mere scenetekniske opgaver. Nu er han nået til at lede den næste produktion sammen med Jeppe Pachaï .

"Jeg har spillet og produceret teater i Herning, hvor jeg kommer fra. Som 11-årig var jeg statist hos Team Teateret, derefter blev jeg instruktørassistent og hjalp i baren. Så jeg har før arbejdet all round, ligesom vi gør det her. Jeg er blevet en del af denne her gruppe, fordi vi skaber det kreative fra bunden," forklarer 26-årige Kristian Herlev.

En vampyr på catwalk

Han og Jeppe Pachaï har valgt selv at gå på scenen i det næste stykke, 'Versaces Længste Drøm', der er en okkult thriller og fashion farce. Den handler om vampyren, Bela, der er blevet inviteret til et stort modeshow i Paris. Hun har en helt særlig kjole, som hun vil elske at vise frem for alle, men der opstår pludselig kamp om, hvem der skal bære kreationen.

Dramaet udspiller sig i Belas u-båd, som befinder sig i Seinen. Der er hun sammen med sin tro tjener, som var udtænkt til at skulle bære kjolen, da en catwalk-konkurrent dukker op.

"Jeg har fået æren af at udfylde rollen som tjeneren, Vlad, og give ham liv. Det glæder jeg mig utroligt meget til. Alle på scenen får meget frit løb og har et ansvar for, at det bliver fedt," siger Kristian Herlev.

Forestillingerne har bare fire øvedage, før de skydes af foran publikum, derfor er de ofte rå og umiddelbare. Det er en del af konceptet.

"Vi skaber forestillinger i et fællesskab med hinanden og med publikum. Det er en unik ting, der ikke kan opleves 'on demand'. Det sker kun her og nu. Det kommende stykke vises bare tre gange, og så laver vi et nyt," siger Jeppe Pachaï.

Det er en hel pakke

Han påpeger, at den helt særlige oplevelse ikke kun handler om forestillingen men i lige så høj grad om den efterfølgende fællesspisning, som hele teaterholdet deltager i, og det univers, som det foregår i.

"Vi går op i, at oplevelsen er en fuld pakke. Man hører fra os på en eller anden måde på forhånd - måske via en sms. Vi gør også meget ud af bygget rummet og scenen op. Til næste forestilling kommer publikum til at sidde i ubådskulisser, og de vil også høre fra os, når de er gået herfra. Måske modtager de falsk avisartikel, vi har skrevet, om det der har udspillet sig på scenen," uddyber han.

Forestillingerne bliver ikke sat op på en klassik scene med publikum på stolerækker. Det bygges forskelligt op fra gang til gang, og det er det gamle kornlager på Gelinde rigtig godt egnet til.

De to teaterfolk er rørende enige om, at deres koncept passer perfekt ind i frivilligmiljøet hos Rethinkers, der ledes af Ulla Lund Svenningsen. Hun er meget begejstret for deres projekt. Og netop som Jeppe Pachaï nævner hende, ringer hun til ham og bliver straks kastet op på en computerskærm.

Der er plads til flere

"Det er desværre ikke muligt for mig at være fysisk til stede, men jeg vil gerne have lov til at sige, at vi er utroligt glade for Fritter, Fadøl og Forestilling i Rethinkers," siger hun.

Ulla Lund Svenningsen ser det som et mål at være med til at skabe en platform for dem, der gerne vil skabe noget kreativt i et frirum. Det findes ikke på samme måde andre steder i Aarhus, mener hun.

"Succesen er i høj grad Jeppe Pachaïs fortjeneste med alt det, han repræsenterer og sætter i gang. Det er fantastisk at få unge involveret," siger frivilligchefen, der har langt flest seniorer tilknyttet.

Hun er klar til at åbne Gelinde op for andre grupper af unge.

"Her er plads til flere. Vi har rammerne, og det kan være lige det, der mangler. Hvis nogen derude vil arbejde med hvad som helst fra fotos og litteratur til bæredygtighed, kan de bare kontakte os. Hvis de kan drive det selv, er de velkomne," inviterer hun hermed indenfor.

Hvis man bare vil kigge forbi for at opleve stedet eller Fritter, Fadøl og Forestilling, er man også meget velkommen.

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.