Udskældt direktør går enegang: Har fjernet omstridte nosser

Afgående direktør for Godsbanen har flyttet kontroversiel skulptur uden at orientere andre om det. Miniudgaver af skulpturen skal fungere som årlig pris.

Artiklens øverste billede
Flemming Dybbøl fremviser her kunstværket "Balls tell it all" umiddelbart efter, at skulpturen er blevet flyttet til Kongelunden i Aarhus.

Den er 15 kilo tung, bærer navnet ”Balls tell it all”, og sidste år blev den centrum for en usædvanlig ophedet debat.

Indtil søndag stod skulpturen, der er skabt af Henrik Busk Andersen, i Godsbanens gårdhave.

Nu har den afgående direktør for Godsbanen, Flemming Dybbøl, valgt at flytte skulpturen fra Godsbanen og til et nyt område i Aarhus, Kongelunden.

”Bare drilleri”

Flemming Dybbøl mener ikke, at bronzeskulpturen har en fremtid på Godsbanen, og han synes, det ville være synd, hvis skulpturen skulle ende sine dage på et lager.

Nu får værket så et nyt og midlertidigt liv i Kongelunden. Det sker blandt andet af hensyn til den kommende direktør for Godsbanen.

- Jeg ønsker ikke at give den kamp videre til nogen, der ikke har bedt om det. Jeg ønsker ikke at give al den virak videre, siger han til Lokalavisen Aarhus og fortsætter:

- Det er ikke for at sende et signal til Godsbanen. Det er bare drilleri. Jeg holder sindssygt meget af Godsbanen. Det er et fantastisk sted.

"Balls tell it all" er skabt af Henrik Busk Andersen og blev indviet i Godsbanens gårdhave i foråret 2019. Nu er skulpturen at finde i Kongelunden.

Personangreb

Debatten om ”Balls tell it all” blev antændt sidste sommer.

Det skete efter, at skulpturen havde eksisteret i relativ fred og fordragelighed i over et år. Skulpturen blev således indviet i Godsbanens gårdhave foråret 2019.

Men i juni sidste år rettede billedkunstner og kunstanmelder Trine Rytter Andersen en voldsom af kritik af værket og af Godsbanens direktør, Flemming Dybbøl.

Kritikken var en slags tretrinsraket. Hun kritiserede timingen, på bagkant af #metoo-bølgen. Hun kritiserede, at Flemming Dybbøl ikke havde konsulteret de kunstneriske kræfter i Godsbanen, inden værket blev hentet til Aarhus. Det tredje kritikpunkt drejede sig om kvaliteten af kunstværket, der ikke ville få mange stjerner i en anmeldelse fra Trine Rytter Andersens hånd.

For nu at være helt ærlig, er det ikke noget, jeg synes, Trine Rytter behøver kommentere på.

Kritikken kom form i form af et langt facebookopslag og indeholdt også nogle meget personlige kommentarer om Flemming Dybbøl som person. Det var ikke et venligt billede af direktøren, Trine Rytter Andersen tegnede.

- I starten var det mest et personangreb, og det var jeg rigtig træt af. Det var super dårlig stil og rigtig, rigtig irriterende, siger Flemming Dybbøl til Lokalavisen Aarhus og fortsætter:

- Jeg blevet taget til indtægt for en hel masse. Jeg blev tillagt en masse ting, jeg gerne ville med værket, som ganske enkelt ikke passede. Fordi jeg er en mand, der går med sixpence og drikker fadøl, så er jeg pludselig en patriark. Det var utilstedeligt.

Frugtbare nosser

Flemming Dybbøl, der har sin sidste dag på Godsbanen torsdag, er dog glad for den debat om kunst og kultur, der fulgte i kølvandet på Trine Rytter Andersens kritik.

”Det var super sjovt og spændende. Jeg ville elske, hvis der fandtes et kvindeligt symbol, der gav udtryk for det samme som ”Balls tell it all”. Men jeg synes ikke, vi skal fjerne de udtryk, vi allerede har, for at pushe noget andet. Vi skal ikke begrænse os,” siger han.

Ifølge Flemming Dybbøl kan et sæt nosser i øvrigt også være et symbol på frugtbarhed.

- Hvorfor er det kun kvinden og kvindekroppen, der symboliserer frugtbarhed. Det er altid et skød eller bryster, der bruges til at symbolisere frugtbarhed.

Nu også som pris

Dybbøls oprindelige plan var at give bronzeskulpturen tilbage til kunstneren. Henrik Busk Andersen forærede dog skulpturen til den afgående direktør for Godsbanen.

Skulpturen er flyttet til Kongelunden, uden at Flemming Dybbøl har bedt om tilladelse.

”Man kan måske kalde den slags for skulptur-graffiti. Men til forskel fra almindelig graffiti, så er jeg ikke anonym, og jeg fjerner naturligvis skulpturen igen, når jeg får besked på det,” skriver han i et facebookopslag.

Det her viser også, at vi føler os krænkede lige så snart, vi kan. Der må også være plads til lidt humor og ironi.

”Nosserne”, som bronzeskulpturen også blot kaldes, blev flyttet til Kongelunden natten til søndag. Det var ikke tilfældigt.

Søndag spillede AGF mod FCK i Ceres Park og Flemming Dybbøl brugte anledningen til at hylde kammerat og AGF-legende, Stig Tøfting, der for nylig gik fra Viby J til grænsen mod Tyskland efter at have tabt et væddemål til TV2-journalist, Mirco Reimer-Elster.

I forbindelse med den 167 kilometer lange gåtur indsamlede Stig Tøfting over en million kroner til Børnecancerfonden og KidsAid.

Hyldesten til ”Tøffe” kom i form af en miniudgave af ”Balls tell it all”.

”Jeg synes, han fortjener den på grund af hele det kæmpe projekt, han kastede sig ud i. Det handler om en mand, der holder sit ord. Eller rettere en person der holdt sit ord. Han gik helt til grænsen og samlede over en million kroner ind til børn. Det, synes jeg, er helt fantastisk, siger Flemming Dybbøl til Lokalavisen Aarhus.

Det er kunstneren bag det oprindelige værk, Henrik Busk Andersen, der har kreeret en række miniudgaver af sin egen skulptur.

Idéen er, at Flemming Dybbøl årligt vil uddele et sæt nosser til en person, der har ”vist nosser”.

”Det skal meget gerne være en kvinde næste gang,” lyder det fra Flemming Dybbøl.

Godsbanen beskrives som et kulturproduktionscenter, og (normalt) kan man blandt andet opleve udstillinger, teater, og koncerter på Skovgaardsgade 3 midt i Aarhus.

Flyttet i nattens mulm og mørke

Administrationschef ved Godsbanen, Tina Hjardgaard, der fra 1. maj indtager rollen som konstitueret direktør for Godsbanen, var ikke vidende om, at Flemming Dybbøl natten til søndag flyttede skulpturen.

”Jeg tror, det er fint, at den ikke længere står ved Godsbanen. Jeg tror, det er fint, den får et nyt liv et andet sted,” siger hun til Lokalavisen Aarhus.

Tina Hjardgaard er konstitueret direktør, indtil ledelsen i Godsbanen finder en ny direktør.

”Vi er i gang med en analyse af, hvad Godsbanen skal på sigt. Vi skal finde ud af, hvad vi skal arbejde med, og analysen kan ændre på hvilken profil, vi skal lede efter,” siger Tina Hjardgaard til Lokalavisen Aarhus og tilføjer:

”Vi skal også lige lande efter en lang periode med corona. Vi har arbejdet hjemme i super lang tid, og nu gør vi klar til at åbne”.

Tina Hjardgaard forventer, at Godsbanens kommende direktør starter den 1. november

Godsbanen slår atter dørene op den 6. maj.

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen