Bjørn Nørgaard skulptur rejses i Øgaderne
Efter måneders udsættelse grundet corona var kunstneren Bjørn Nørgaard torsdag morgen forbi Aarhus’ Øgadekvarter for at se til, at hans tre bronzeskulpturer blev placeret rigtigt.
Endelig kan Øgadebeboerne og alle andre kunstinteresserede glæde sig over den anerkendte danske billedhugger Bjørn Nørgaards seks meter høje og godt et ton tunge bronzeskulptur i tre dele.
Siden juli har fundamentet stået klar til at bære den tredelte skulptur med titlen ”Ars - Scientia - Lustitia”, som får plads mellem Universitetets forskningscenter AIAS, Internationalt Center og Vennelystparken. Men grundet corona har opsætningen og indvielsen af værket ladet vente på sig.
Men torsdag morgen 6. maj kom de tre søjle-skulpturer omsider til deres bestemmelsessted. Transporteret af og sikkert fortøjret på store kranbiler blev skulpturerne en efter en placeret på hver deres fundament. Under kyndig vejledning fra Bjørn Nørgaard selv.
Søjlen ”Ars”, som symboliserer kunsten, vender mod Vennelystparkens græs og træer. Søjlen ”Scientia”, som symboliserer videnskaben, vender mod universitetets bygninger, mens søjlen ”Lustitia”, som symboliserer ret, vender mod byen. I midten troner et ”babelstårn” som symbol på utopien.
Skulpturen, som officielt indvies mandag 10. maj, henviser til et citat af H.C. Ørsted, som sidste år havde 200-års jubilæum. H.C. Ørsted beskrev Oplysningstidens ideal om, at samfundet hviler på tre søjler: kunst, videnskab og ret. Skulpturen er en påmindelse til magthaverne om, at de må regne med at møde kritik fra forskningen, den frie kunst og et uafhængigt retsvæsens side.
Skulpturen har udover sit politiske og filosofiske budskab også et praktisk formål: nemlig afslapning.
»Jeg forestiller mig, at man kan sidde her lænet op ad skulpturen og drikke en øl. Den er både til at se på og til at sidde på,« sagde Bjørn Nørgaard til Omnibus.au.dk, da han i juli var på visit i Øgadekvarteret for at se fundamentet an.
Skulpturen er skænket til AIAS af Ny Carlsbergfondet.