Kørende partybus som teaterscene - og du kan hoppe på

25 publikummer kommer til fest med en skuespiller og en DJ i en bus, der kører til Moesgaard.

Artiklens øverste billede
Til den lyse morgen foregår i en bus med én dj, én skuespiller og 25 publikummer. Foto Rumle Skafte

Én skuespiller, én dj, 25 publikummer. Til de lyse morgener inviterer til fest i en partybus fyldt med musik og længsel efter fællesskab og eskapisme. Det er en rejse, hvor publikum er altafgørende for aftenens udfald, skriver Aarhus Teater i en pressemeddelelse.

Publikum samles ved teateret og står på en bus, der kører til Moesgaard, hvor de går ud i det grønne sammen med den festlige hovedperson, der spilles af Sofia Nolsøe.

Hun vil blandt andet bryde ud i dans og på alle måder sørge for underholdningen, også på turen tilbage til teateret, som man rammer en time og tre kvarter senere.

Forestillingen har urpremiere 25. maj og er en del af Aarhus Teater Udflugten, der udspiller sig uden for teatrets vægge. 

På partybussens scene står Aarhus Teaters ensembleskuespiller Sofia Nolsøe, der senest har leveret stærke præstationer i blandt andre A Clockwork Orange og Bang.

Forestillingen har urpremiere 25. maj og kan derefter opleves frem til 17. juni. Foto: Rumle Skafte

Det ultimative kontroltab

For Sofia Nolsøe har det været en helt ny udfordring at skulle spille i en partybus: 

»Vi er ret få mennesker sammen i et så lille rum, at både jeg og publikum ikke kan andet end virkelig at være sammen. Derfor er det altafgørende, hvordan publikum agerer. Det er ikke bare mig, der spiller, og publikum, der lytter: Vi er på en fælles rejse,« fortæller hun. 

Publikum kan forvente at træde ind i en god blanding moderne Dionysos, røgmaskine, blinkende lamper og læderbetrukne sæder. Foto: Rumle Skafte

Det mener også lyddesigner og dj Nanna-Karina Schleimann. Som aftenens dj ved navn Simili afvikler hun al musik og lyd live fra dj-pulten. 

»Det, at jeg spiller live, skal gøre oplevelsen endnu mere autentisk og nærværende. Musik er i min optik det ultimative kontroltab, både fysisk og mentalt. Når du lader dig rive så meget med, at du glemmer tid, sted, og hvordan du bevæger dig, så kan du opnå en følelse af ikke at være afhængig af noget eller nogen,« forklarer hun. 

Fortælling om længsel

Aarhus Teaters huskunstner Nathalie Mellbye, der fra september 2023 er ny kunstnerisk direktør for Sort/Hvid, står bag forestillingens koncept, scenografi og kostumedesign. Hun fortæller, at publikum kan forvente at træde ind i »en god blanding moderne Dionysos, røgmaskine, blinkende lamper og læderbetrukne sæder.«

»For mig er partybussen et lidt magisk, rullende mysterium på en absolut dekadent måde,« siger hun, og fortsætter:

»Vi syntes, det var spændende at udfolde en fortælling om længsel på en location, der skriger samvær og fællesskab. En partybus er et meget intimt rum, hvor man kommer hinanden ved, og det rummer muligheden for en form for lovløshed og parallelverden, der sniger sig rundt som sin egen boble igennem gaderne. Er du inviteret ind, er alt muligt.« 

Partybussen har afgang foran Aarhus Teater i Teatergaden og kører frem til 17. juni.


sra

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.