Katapults talentudvikling løfter morgendagens drama-stjerner

Katapult Akademiet tilbyder denne sommer dramatiker- og teater-spirer en summercamp. Hvis man har en god idé, dele af eller et udkast til et stykke, kan man få professionel sparring.

Artiklens øverste billede
Jeppe Pachaï er skuespiller, scenekunstner og kaospilot. Han leder Katapult Akademiet og holder sommerkurser i uger 27, 28 og 29. Interesserede dramatiker-spirere skal søge om en plads ved at skrive en mail til akademaiet. Foto: Endaze Photography

Gode teateroplevelser kræver ikke bare opdaterede teaterhuse og dygtige skuespillere men i lige så høj grad banebrydende dramatikere, der arbejder med tekst- og teaterproduktion. Det har Teater Katapult sat sig for at gøre noget ved, og har derfor sat Katapult Akademiet i verden.

Det er et pilotprojekt som er finansieret af fonde og i høj grad af regionen. Skuespilleren og kaospiloten, Jeppe Pachaï, er daglig leder og kunstnerisk blæksprutte i det et-årige projekt, der begyndte i februar.

»Vi er en brobygning mellem vækstlaget og det professionelle teatermiljø. Aarhus har ikke nogen udviklingsplatform, der tilbyder kunstnerisk sparring og samtidig arbejder ind i et eksisterende teater og med professionelle kræfter. Derfor gør vi det,« forklarer han.

Søg om sommerskole

Helt aktuelt kan man lige nu søge Katapult Akademiet om at komme med på en af tre ugers summercamp i uge 27, 28 og 29. Der er plads til i alt seks hold på Teater Katapult og mulighed for at rykke i andre lokaler, hvis der er flere relevante deltagere.

»Vi kigger efter projekter, som har en retning. Jeg har rollen som kunstnerisk konsulent og vil gå til og fra, så deltagerne opbygger en kapacitet til at arbejde selvstændigt,« uddyber Jeppe Pachaï.

»Jeg giver fif og ser nye vinkler, men skal ikke producere idéerne. Vi arbejder ikke med at nå en færdig sceneproduktion.«

Ansøgerne må gerne sende et færdigt stykke, men de skal i højere grad fortælle, hvad de gerne vil arbejde med, og hvad de ønsker hjælp til. Måske har man nogle sider af et manus og har brug for at se ordene udfolde sig i et rigtigt teaterrum og få sparring fra den etablerede side. Det står den 29-årige kaospilot for, og han lover en ungdommelig og frisk tilgang til opgaven.

Ung og anarkistisk

»Jeg er anarkistisk i forhold til gamle teatertraditioner. Shakespeare revolutionerede på sin tid med sine stykker, så det er at ære hans minde at fortsætte ad den vej i stedet for bare at spille hans stykker,« smiler Jeppe Pachaï, som tager sig tid til at tale med Århus Onsdag den sommerdag, hvor han afslutter sin uddannelse som kaospilot.

Han har været med til at udtænke Katapult Akademiet og står for den allerførste pilot-del af det. Han håber, at projektet vil få flere midler og fortsætte som et forsøg. Så længe der står tomme teaterlokaler hen over en sommer, bør de udnyttes i arbejdet med de nye, unge, vilde, mener han.

Jeg er anarkistisk i forhold til gamle teatertraditioner. Shakespeare revolutionerede på sin tid med sine stykker, så det er at ære hans minde at fortsætte ad den vej i stedet for bare at spille hans stykker.

Jeppe Pachaï, skuespiller, kaospilot og leder af Katapult Akademi

Katapult har før haft kurser og laboratorier, der har udviklet stykker. Men man skal ifølge Jeppe Pachaï ind et skridt før og arbejde med en bedre udvikling af ideer. Og kun de bedste skal blive til stykker.

»Der bliver produceret dårlige teaterstykker for mange penge, fordi nogen har haft en god idé, som ikke er blevet udviklet optimalt. Det foregår ofte sådan, at en teaterchef får idéen og ringer til en dramatiker, der så skal skrive et stykke, som nogen sætter op. Det kan tit gøres bedre,« mener Jeppe Pachaï.

Et stykke er på vej

Katapult Akademi har dette forår arbejdet med seks forskellige forestillinger. De er blandt andet udviklet i samarbejde med eleverne på Ry og Testrup Højskole. Et af dem har potentiale til at blive produceret og sat op, så der er sendt ansøgninger om midler til det.

Teater Katapult har erfaringer med at invitere publikum til readings, hvor man læser udkast til stykker op og beder publikum om deres reaktion og input. Det samme gør akademiet. Det har en ambition om at nå ud til folk, der ellers ikke kommer i teateret.

Tryk på borgerinddragelse

»Der møder man morgendagens stjerner. Det er så råt. Man kan ikke gemme teksten, for der er ikke kostumer, lys eller lyd. Det er uhøjtideligt og alle kan være med. Det bliver sjovt for deltagerne at se den færdige forestilling to år senere - måske har dramatikerne brugt noget af det, man har sagt,« ler Jeppe Pachaï.

Der vil også blive skitse-forestillinger i januar, hvor man efter en kort prøveperiode viser en del af et stykke og ønsker feedback.

Katapults teaterchef, Torben Dahl, er fuldstændig enig med Jeppe Pachaï i, at der mangler udviklingsmuligheder for nye talenter.

»Der mangler et forum for dramatikere og dramatikertalenter, hvor man knytter udviklingen af tekst til små produktioner. Det er for svært for dramatikere at komme fra første reading af et manuskript og frem til en stor produktion på en professionel scene,« siger Torben Dahl.

Katapult Akademiet er i høj grad støttet af regionen og tager derfor til blandt andet Ry og Testrup højskoler. Det er også planen at nå ud i aktivitetshuse, i kantiner, på skoler og mange andre steder med små formater baseret på nyskrevet dramatik, som de fremmødte bedes tage stilling til.

»Det er en demokratisering af scenekunsten,« fastslår teaterchefen.

Han mener, at vi ikke kun skal hænge fast i gamle klassikere men arbejde med, hvordan nye historier kan bruges i kunsten såvel som i samfundet.

»Det er væsentligt at inddrage borgerne i udviklingen af dramatik og teater, fordi kunst og kultur også er dannelse og samtale. Der skal gerne være adgang for alle til at få udvidet bevidstheden. Til at få ”hævet den kunstneriske og kulturelle klangbund i sig selv” – som Kierkegaard kalder det,« siger Torben Dahl.

Læs også

Del artiklen