Hyundais lille Atos har være væk fra det danske marked i et par år, men nu er den tilbage i ny og prisbillig udgave.

Hyundais lille Atos har være væk fra det danske marked i et par år, men nu er den tilbage i ny og prisbillig udgave.

Atos er tilbage

Jørli Petersen prøvekører Hyundai Atos 1,1 5d til 104.995 kr.

Først kom den høje Atos, derefter kom en mere spiselig og almindelig bil, men så blev der pludselig stilhed. Hyundai stoppede med Atos i Danmark, det kneb med at få den helt rigtige pris. Nu er Atos tilbage i Danmark. Det ligner en kompensation fra fabrikken, for Hyundai har et par nye modeller, der ikke kommer til Danmark på grund af for høj pris. Derfor har Hyundai fået den nye Atos til en særlig attraktiv pris, og 105.000 kr. for en 1,1 liters 5-dørs bil er bare billigt. Der er flere måder at betragte den nye Atos på, og en af vinklerne er en direkte sammenligning med søstermodellen Kia Picanto. Picanto og Atos er i virkeligheden samme bil. Forskellen er et par detaljer i bilens data, mens man finder den største forskel på prislisten. Hyundai har kun 1,1 liters 4-cylindret motor til Atos. Kia sælger Picanto med 1,0 mo-tor, og senest har Kia tilsyneladende droppet 1,1-udgaven, for her forlangte Kia en noget højere pris, end den Hyundai har sat på deres Atos 1,1. Kort Getz Atos er en Hyundai Getz, hvor platformen bare er forkortet med ni centimeter. Mange af de kvaliteter, vi har fundet hos Getz, går igen i Atos, der kører bedre end forventet. Retningsstabiliteten er ganske fornuftig. Bilen ligger stabilt på motorvej, også på en blæsende dag. De skrappe forhindringer på bane klares også helt efter forventning. Der er ingen større skavanker ved Atos. Den opfører sig som en forhjulstrækker normalt gør, understyrende, men pålidelig. Et slip på gassen og bilen er tilbage i sporet, og selv om de standardmonterede dæk af størrelsen 165/60-13 ikke udmærker sig i udpræget grad, er helhedsindtrykket ganske godt, især hvis man tager prisen i betragtning. Styringen er ganske hurtig og nogenlunde præcis i standardtrim, men vi kunne også konstatere, at rattet kræver lidt hjælp for at komme hurtigt tilbage til neutral position. Levende motor Motoren på 1,1 liter har 3 ventiler til hver cylinder. Støjniveauet er ganske lavt og ikke på nogen måde generende. Den er omdrejningsvillig, lavt gearet, ruller en anelse over 30 km/t ved 1000 omdrejninger, og det generelle indtryk er en levende bil med god trækkraft ved lave omdrejninger. Økonomisk lover Hyundai mere end 18 kilometer på literen, og det passer sådan nogenlunde med vort testforbrug, der lå på 16 km/l efter en lidt hård behandling. Der er ikke noget, der hedder topversion hos Atos. Den er, som den er, med eller uden automatgear, men den er en af tidens billigste biler. Man har en rimelig fornemmelse af kvalitet. Døren lukker pænt, bilens indre og ydre kvalitet er flot i forhold til bilens pris. Man har ikke opfattelse af ringe størrelse, og udstyret er højt, sæderne ganske gode, gearskiftet fungerer godt og nogenlunde præcist, og sikkerhedspakken i Atos er, som man kan forvente af en bil i denne størrelse og prisklasse. Det er ikke muligt at få ESP til Atos, hvilket måske også er for meget forlangt, men der er fire airbags, og de to ekstra sideairbags er af den høje type, som også skulle give lidt hovedbeskyttelse, hvis der kommer uventede gæster fra siden. Førerpladsen i Atos er ganske indbydende og komfortabel. Kørestillingen kan reguleres, så de fleste sidder godt. Nakkestøtterne på bagsædet er af den kompakte type, der ikke tager udsyn, men de har næppe nogen større værdi i tilfælde af kollision. Atos bremser overraskende godt, og så kan Atos prale af at have tidens bedste garanti. Tre års garanti med ubegrænset antal kilometer. Atos tåler direkte sammenligning med biler som Fiat Panda og Hyundai Getz, men også Ford Ka, Chevrolet Matiz og selvfølgelig Kia Picanto er åbenlyse konkurrenter. Nederst på siden over Atos skal der stå, at bilen har tilforladelige køreegenskaber og det bedste sikkerhedsudstyr i denne prisklasse, så ulemperne ved Atos er få og små i forhold til bilens pris. Det 5-dørs karrosseri gør bilen meget brugbar. Det eneste, vi måske kunne ønske os, var lidt større hjul og lidt bedre dæk. Det sidste vil ganske givet betyde generelt bedre køreegenskaber. (LNB)

Publiceret 09 January 2007 15:55