"En stor hjælp"

Dorte Sørensen er klasselærer for en 3. klasse på Enghøjskolen. Hun har erfaring med børn, der har været tilknyttet Familieklasserne og håber, at projektet er "kommet for at blive". - En af mine elever fik altid problemer i frikvartererne, og det blev ét af hans mål at undgå konflikter. Da han kom i Familieklassen, var han meget fokuseret på, at problemet skulle væk. Før i tiden skulle jeg hive ud af ham, hvad der var sket i pausen, men nu fik vi et værktøj. Vi talte om frikvarteret efter pausen, og jeg gav ham sin "score", som kunne være fra 1-4, hvor 4 var bedst. Det motiverede ham rigtig meget at få den gode score, fortæller Dorte Sørensen. Hun betegner familieklassen som en "kæmpe hjælp", men fortæller også om, hvordan det kan være svært, når 12-ugers forløbet er overstået. - Da var guleroden jo væk, og når ikke barnet havde den motivationsfaktor at - stolt - kunne vise sit flotte scoreskema frem i Familieklassen, var det som om, han faldt lidt tilbage i sit gamle mønster. Men så indførte vi vores eget lille scoresystem, så vi stadig talte om frikvartererne, selvom tiden i Familieklassen var slut. Det tager blot rigtig meget tid og er ikke en langtidsholdbar løsning at fortsætte med. Men effekten skulle jo også gerne kunne mærkes på lang sigt... Hvad er forskellen på, om børnene kommer i Familieklasse eller ej? - Man får en rigtig god kontakt til forældrene, og dét gør en stor forskel. Men børnene bliver med målsætningen også mere bevidste om, hvad de gør rigtigt og forkert. Og så gør det en forskel, at man som almindelig folkeskolelærer har nogle konkrete værktøjer at arbejde med, slutter Dorte Sørensen. ark

Publiceret 28 November 2007 09:56