Ford Transit Connect er blandt ofrene for regeringens omlægning af afgifter på varebiler. Man ønskede mindre varebiler på de danske veje, men med øget afgift på de små og lettere varebiler, peger pilen i den modsatte retning. Salget af de små varebiler er gået i stå.

Ford Transit Connect er blandt ofrene for regeringens omlægning af afgifter på varebiler. Man ønskede mindre varebiler på de danske veje, men med øget afgift på de små og lettere varebiler, peger pilen i den modsatte retning. Salget af de små varebiler er gået i stå.

Straffet med afgift

Jørli Petersen prøvekører Ford Transit Connect 220S 110 hk til 144.432 kr.

Først blev Ford Transit Connect kåret som Årets Varebil i Danmark 2004, og fremtiden tegnede lys og lykkelig for Fords lille varebil. Motorerne var så som så. Typisk Ford søgte man de billige løsninger med den første Transit Connect. Mottoet synes at være "Det må vist være godt nok", men efter et par år med den tidligere topmodel som den eneste duelige version, efter vor opfattelse, kom der godt nyt fra Ford. En face-liftet Transit Connect og nu med en ny dieselmaskine på 110 hk. Forventningerne var høje, også hos denne artikels forfatter, og forventningen blev indfriet. Den nye 1,8 motor med 110 hk er præcis den motor, Connect skulle have haft fra starten, men så blev regeringen sure på et par enkelte Porsche Cayenne på gule plader i whiskybæltet nord for København, og så måtte man selvfølgelig skride til handling. Den skæve grænse Resultatet er kendt. De konservative fik deres gamle valgløfte om billigere biler indfriet. Der kom nye afgifter på biler, og der kom også nye regler for varebiler. Fidusen med et par store 4-hjulstrækkere på gule plader hvert år gik ud over biler som Ford Transit Connect. Det er svært at se sammenhæng mellem Connect og en stor Mercedes eller Audi. Men nogen skulle have på tuden, og det blev de helt ægte varebiler, som desværre ikke var tunge nok. Grænsen går ved 2500 kg totalt. Vejer man mindre med læs, skal der betales 50 procents afgift i stedet for 30, og Connect, Fiat Doblo, VW Caddy og Citroen Berlingo er blandt de biler, som stort set er fjernet fra de danske salgslister, selv om det netop var denne type varebil, regeringen ville have på gaden. Bag den nu tvivlsomme fremtid er Transit Connect modellen, der var et godt alternativ til en større kassevogn som den store Transit. Kort og lav Testbilen er den korte, lave model. Akselafstanden er 266 cm, og Connect har vist sig at være en robust og solid bil til det hårde slid. Connect var den første bil, hvor der blev sat tal på bilens slidstyrke. Connect skal kunne knokle mindst 240.000 km uden det mindste problem, lover Ford. Nyttelasten går alt efter model op til knap et ton, testbilen må køre med 825 kg, og det er ganske pænt for en bil med en totalvægt på 2250 kg. Ford Transit Connect er i modsætning til flere andre danske varebiler født som en ægte Van. De solide og praktiske ting, som ikke nødvendigvis pynter, er prioriteret så højt, at de alligevel er med og beskytter bilen i det daglige arbejde. Der er næsten panser og plade hele vejen rundt om bilen, og resten af bilen er lige så praktisk. Sidespejlene er to-delte spejle med vid-vinkel i bunden, og tydeligvis noget der er hentet fra den professionelle afdeling. Alt er heldigvis elektrisk justerbart, så spejlene også bliver indstillet, så de bruges i hverdagen. Der er stribevis af forankringspunkter i varerummet, fjernbetjent centrallås er standard på alle biler, og sikkerheden er heldigvis lidt over det typiske for en varebil. Der er to air-bags i bilen, men vi vil gerne have endnu mere, og med mere mener vi især ESP og partikelfilter. Transit Connect fås nu med tre dieselmotorer. Alle er på 1,8 liter, men lyt til et godt råd. Glem den lille med 75 hk. Den er træls. Det går bedre med den 90 hestes af common-rail typen, men det nye pynt på kransekagen er den nye 110 hestes, som har gjort Ford så begejstret, at man også tillader sig at kalde bilen for X-press Van, og testbilen fra Ford havde fået alt fra hylderne med ekstra udstyr, hvor især de lavere og brede hjul giver gevinst, uanset om man kører med tom vogn eller fuldt læs. 1,8-motoren er Fords egen. Der er meget støbejern i motoren, og det har gjort det muligt at støjdæmpe motoren rigtigt godt. Der er ikke overflod af isoleringsmateriale i en varebil af denne type, også på det punkt skal der spares, men alligevel klarer Connect sig flot rent støjmæssigt, og vi er ikke et øjeblik i tvivl. Hvis det skal være Transit Connect, er denne 110 hestes model den helt rigtige. Her får man det nødvendige og herlige kraftoverskud, men man får også en bil med ganske gode køreegenskaber, og som noget helt normalt for biler af denne type kører den bedst, når den får lidt vægt i varerummet. (LNB)

Jørli Petersen

Jørli Petersen


Publiceret 28 November 2007 09:56