Den nye Kia Sorento er blevet to centimeter længere, men den større længde skyldes de ændrede kofangere, som sammen med nye lygter og skærmkasser er de synlige forskelle på ny og gammel Sorento. Det helt store fremskridt ligger i motorrummet. 2,5-motoren yder nu 170 solide heste.

Den nye Kia Sorento er blevet to centimeter længere, men den større længde skyldes de ændrede kofangere, som sammen med nye lygter og skærmkasser er de synlige forskelle på ny og gammel Sorento. Det helt store fremskridt ligger i motorrummet. 2,5-motoren yder nu 170 solide heste.

Sorento på EPO

Jørli Petersen prøvekører Kia Sorento Van til 276.020 kr. ekskl. moms

Man skal være kender af Sorento for at se forskel på ny og ældre aftapning af Kias største 4-hjulstrækker. Det er kun lygterne, en lidt anden kofanger og lidt krom, der er den ydre forskel på ny og gammel, og årsagen til den to centimeter større totallængde er udelukkende formen på kofangerne. Kia har i stedet brugt tid og energi på at gøre noget ved teknikken. Den kendte 2,5 liters motor kører videre, men i en noget kraftigere udgave. Kia henter hele 30 heste mere ud af samme 2,5-motor, som har fået variabel turbo og forfinet indsprøjtningsteknik, så antallet af heste ryger op på 170 hk, ligesom drejningsmomentet har fået et solidt spark i opadgående retning. Nyeste Sorento har 78 flere Nm at byde på, så det nu hedder 392 Nm ved 2000 omdrejninger, og selv om det er ved at være nogen tid siden, vi kørte den forgangne model Sorento, er vi ikke så rustne, at vi ikke kan mærke forskel. Der kommer betydeligt mere maskinkraft i den næste Sorento. ESP som standard Sorento har tidligere gjort det pænt i Euro NCAP test. I 2003 blev det til fire helt ægte stjerner, og den nye model har fået lidt mere sikkerhedsudstyr, mens vi gætter på, at bilens passive konstruktion er uændret. Aktive nakkestøtter er standard på den nye Sorento, og den daglige sikkerhed øges med ESP som standard på alle modeller, men skal man i terræn med Sorento, er det et stort plus, at man kan afbryde det meste af ESP-systemet. Under test havde vi vovet os ud i en meget løs sandkasse, hvor det var svært for ikke at sige næsten umuligt at få bid. ESP-systemet reagerede så voldsomt, at motorkraften blev sat ned til noget, der lignede nul. Vi nærmede os en tvivlsom situation. ESP-systemet er ikke så aggressivt aktivt i første gear, så det hjalp lidt på fremdriften, men først da vi afbrød for ESP, gik bilen, som den skulle i det vanskelige terræn, og vi ved fra den tidligere Sorento, at bilen er ganske god på løst eller meget mudret underlag. 4-hjulstrækket er uændret på den nye Sorento, så de kendte egenskaber er i be-hold, og Kia mener også, at den daglige komfort er øget. Ikke helt ægte Vi har kørt den nye Sorento under mange forhold. På danske gader og veje, på både løst og mudret underlag i Danmark, men også på betænkelig dårlig vej, og den sidste påstand fra Kia om øget daglig komfort holder ikke i alle tilfælde. På en meget bulet stræk-ning føles den nye Sorento en anelse blød i opsætning. Styringen er svær at blive klog på, så man nedsætter helt naturligt farten, indtil man føler at have fuld kontrol over begivenhederne, og så må vi finde os i, at de mere almindelige personbiler synes, man snøvler i trafikken. Den type veje er heldigvis sjældne i Danmark. På normal dansk underlag er Sorento fortsat en af de bedre 4-hjulstrækkere. Den byder både på god komfort, god indretning, masser af aflæggeplads omkring førersædet. Vi er også ganske godt tilfredse med udsynet både til siden og tilbage, og så er der alt det med den nye motor, som har gjort Sorento til en meget bedre bil. De 170 hk, Sorento lokker med i nyeste udgave, ser ud til at være ny standard for de bedste af de bedste. Nissan har omkring det samme i den store Pathfinder, Toyota læg-ger sig også omkring 170 hk i den mindste LandCruiser, så man kan godt sige, at Sorento har slået døren op til det fine selskab, og bilen har absolut sin berettigelse blandt de bedste. Det, der trækker ned, er selve 4-hjulstrækket. Målt i 4-hjulstrækkerens mellemklasse er Sorento i top, men blandt de rigtig tunge drenge kommer Sorento til kort. Den er ikke en helt ægte hardcore off-roader. Den klarer sig fint i mellemsvært terræn, men selv om vi kaldte det minus, er det ikke en åbenlys svaghed. Sorento er og blive en såkaldt SUV i mellemklassen. Kia har aldrig påstået, at den er en af de tunge drenge. Det er kun motoren, der peger i den retning, ligesom den tilladte trailervægt også peger i retning af sværvægterne. Med 3.000 kg på krogen er Sorento i klasse med Toyota LandCruiser og opefter. At Sorento så har det lidt bedre, når den kører med mindre på krogen, er en anden sag. Vi vil mene, at Sorento er bedst, når vægten ikke overstiger 2.300 kg, men det er stadig rigtig flot for en SUV i mellemklassen. (LNB)

Jørli Petersen

Jørli Petersen


Publiceret 05 December 2007 09:53