Rummelig og meget praktisk. Nubira stationcar er lige den type bil, de fleste danske familier gerne vil have holdende i carporten, og den nye dieseludgave trækker ikke ned i regnestykket.

Rummelig og meget praktisk. Nubira stationcar er lige den type bil, de fleste danske familier gerne vil have holdende i carporten, og den nye dieseludgave trækker ikke ned i regnestykket.

Familiens favorit

Jørli Petersen prøvekører Chevrolet Nubira 2,0 St.C til 249.995 kr.

Når der er fem døre efter traditionel hatchbackopskrift, hedder bilen Lacetti. Hvis den er 4-dørs med udvendigt bagagerum eller en stationcar, hedder den Nubira, og selv om bilerne er sat lidt forskelligt op med Lacetti som den mest sporty, er det for det meste den samme bil med samme teknik. Det gælder også for dieselmotoren, som endelig er rykket ind i Chevrolets modelprogram. Den motortype har været efterlyst meget længe, og fordelen ved en Nubira stationcar med dieselmotor er helt åbenlys. Det er den mest eftertragtede type bil for de fleste danske familier med både mindre og større børn. Pris og behov Med tre udgaver af det vi kalder samme bil, er prisen for en 5-dørs Lacetti diesel 219.995 kr. En nogenlunde god pris, men hvis Chevrolet vil noget med Lacetti diesel, bør prisen længere ned, for de fleste købere vil nok vælge en Kia Cee'd, der både er en direkte konkurrent, men også noget billigere. Og de fleste vil ikke opleve nogen forskel på Kias 1,6-motor og den 2-liters, der ligger i Lacetti/Nubira. For 5.000 kr. får man den 4-dørs Nubira. Den klassiske bil med udvendigt bagagerum, men også en bil som ikke er det store topnummer i Danmark. Her i landet kigger flertallet efter en stationcar, og desværre går det lidt galt for Nubira som den mest praktiske af dem alle. Merprisen fra en 4-dørs Nubira til en stationcar er godt 25.000 kr. Det er et alt for stort prishop, selv om der er forskel i udstyr. Modsat kan Chevrolet et par smarte tricks med forsikring. Uanset hvem man er, hvor man bor og hvor gammel man er, kan man få en meget fordelagtig forsikring de første tre år. Det har solgt mange biler for Chevrolet, men i bund og grund må vi påpege, at visse modeller fra Chevrolet er for dyre, og det gælder især prishoppet fra 4-dørs diesel til stationcar. Den bedste diesel Blandt plusserne er det også dieselmotoren, der trækker op. Chevrolet har indtil videre kun en enkelt dieselmotor, men den fås i flere udgaver. Med 121 hk som i Nubira, mens de større biler henter 150 hk ud af samme motor, men vi er ikke et sekund i tvivl. Vi kan bedst lide Nubira diesel. De mindste dieselbiler fra Chevrolet er de bedste. Totalpakken af bil og maskine føles meget mere velafstemt i Nubira, der opleves som en bil efter dansk opfattelse. Ved seneste modelskifte fik Nubira mere personlighed, og det er ikke til at komme uden om, at Nubira som stationcar er både rummelig og velfungerende, en bil til de flestes krav og formål. Hverdagen for Nubira som stationcar er typisk for en stationcar. Det handler især om plads og høj brugsværdi fra mandag til søndag, mens de generelle køreegenskaber har mindre betydning. Endnu en gang vil vi pege på de koreanske standarddæk. Vi har efterhånden kørt koreansk Chevrolet med mange forskellige dæk, og så snart vi kører i en bil med andet end standarddæk, får bilen bedre køreegenskaber. Det gælder også, hvis bilen er forsynet med helt almindelige vinterdæk. Et par mangler På det praktiske er især pladsforholdene på bagsædet rigtigt gode. Der er rigelig plads til både knæ og hoved, fødderne forsvinder ind un-der de let hævede forsæder, og bagagerummet er både meget stort og meget regulært. Udstyrsniveauet er ganske højt i Nubira, automatisk klimasystem er en komfortabel del af Nubira, det tovejs justerbare rat gør det let for de fleste at finde en god kørestilling. Alle de daglige funktioner fungerer efter bogen. De ek-stra knapper, der er monteret på selve rattet, ligner stadig det, de er, noget der er opfundet efter bilen er udviklet, men kvaliteten er blevet bedre med tiden. Detaljen med de eftermonterede knapper peger dog også på bilens alder. Vi kommer desværre ikke uden om de lidt problematiske mangler. Vi efterlyser stadig de sidste to airbags. Der er ikke de vigtige gardinairbags i Nubira, og vi kigger også forgæves efter ESP, som ikke engang kan fås som ekstraudstyr. Disse mangler peger også på bilens alder. Nubira opfattes på mange måder som en lidt gammeldags bil. Tiden er ved at løbe fra den nuværende Nubira, og de mangler kan en dieselmotor ikke løse. (LNB)

Jørli Petersen

Jørli Petersen


Publiceret 12 December 2007 12:22