Mazdas nye pickup findes kun med 4-hjulstræk, men med tre typer kabine. Jo større kabine, jo kortede lad, men nyttelasten er altid i top, og den nye 2,5 motor er en rigtig positiv overraskelse.

Mazdas nye pickup findes kun med 4-hjulstræk, men med tre typer kabine. Jo større kabine, jo kortede lad, men nyttelasten er altid i top, og den nye 2,5 motor er en rigtig positiv overraskelse.

Poleret håndværker

Jørli Petersen prøvekører Mazda-BT 50 2,5 til 161.000 kr.

En ny pickup fra Mazda hører til sjældenhederne, men selv om der er langt mellem nye biler med åbent lad, er denne kun en af i alt fem nyheder inden for kort tid. Alle de traditionelle producenter af biler med åbent lad er kommet med nyt, og selv om Mazda BT-50 er en nyhed, er der også meget af det kendte i bilen. Alt det traditionelle gemmer sig under bilen. Som det mest iøjnefaldende holder Mazda fast i en god gammeldags opskrift på 4-hjulstræk. Man holder sig også til den kendte form for kørekomfort, og det er der en god forklaring på. Mere end et ton Mazda er stolt af bilens nyttelast, som svinger lige om-kring de 1200 kg alt efter model og udstyr. En pickup af denne type kaldes normalt for en et-tons pickup. Det betyder en ladbil, der kan køre med et ton på ladet, men Mazda ligger betydeligt over det normale ved at kravle op på de 1.200 kg. Og det er især den høje nyttelast, der kan mærkes, når man møder et par huller eller bump i vejbanen. Den helt traditionelle bagaksel med bladfjedre reagerer råt og noget brutalt, når den kører uden læs. Forhjulene glider let over et vejbump, men det skal man ikke lade sig narre af. Når det bliver baghjulenes tur, får man en kontant påmindelse om den solide konstruktion, som ikke uventet bliver noget blidere og meget mere medgørlig, så snart der ligger et par hundrede kilo på ladet. Målt på ren komfort er det en fornøjelse at få de første 200 kg på ladet. Nu kører bilen som en almindelig, men også lidt kontant 4-hjulstrækker, og jo flere kilo der ryger på ladet, jo mere omgængelig bliver bilen. Den mest perfekte Mazda BT-50 kører med 600 kg på ladet, men man kan roligt læsse videre. Den skarpe grænse på et ton er uden problemer, og det er først, når man kommer over de 1000 kg, man begynder at kunne se på bladfjedrene, at nu nærmer vi os grænsen. Den store lasteevne suppleres med en maksimal trailervægt på 3.000 kg. Mazdas nye pickup er født til at køre med en god gang grus og cement på ladet, mens gravemaskinen er hægtet på anhængertrækket, men den nye Mazda BT-50 er mere end høj nyttelast og god trailervægt. Støjsvag maskine Kabinen i den nye Mazda ligner meget det, man finder i en personbil. Nydelige tæpper på gulvet, god finish og en pæn mængde luksus er ikke det mest oplagte til en godt opkørt byggeplads, men sådan er livet i en moderne pickup, der mere og mere skal ligne en personbil i kabinen. Mazda har også bibeholdt den gamle type håndbremse, paraplytypen, der er gemt væk under instrumentpanelet, og det er længe siden, vi har set sådan en håndbremse i en helt ny bil. Selv om det kan kaldes gammeldags, er der alligevel en smule fornuft i systemet. Håndbremsen fylder ikke ret meget. Den ødelægger ikke aflæggeplads og opbevaring i midterkonsollen, og så har vi stadig det bedste til gode: Mazdas nye 2,5 liters dieselmotor, der er en ægte Mazda-maskine med 143 hk, der udmærker sig ved at være ganske støjsvag. Motoren er en uventet positiv oplevelse, den lægger sig langt fremme i feltet af nye motorer i pickupklassen. Det er kun Nissan Navara og Toyotas nye 3-liters, der stikker Mazdas nye motor målt i rene heste. Tre typer kabine Mazda får endnu et plus, når man studerer priserne. BT-50 findes i tre typer karrosseri: En almindelig, traditionel pickup med plads til to (Regular) og 4-hjulstræk til 130.124 kr. før moms, en såkaldt Freestyle som i virkeligheden er en 4-dørs, hvor de to mindre bagdøre åbner modsat, så man let kan lægge varer eller værktøj bag i bilen, til 158.505 kr. før moms, og den store 4-dørs Double Cab til 172.992 kr. før moms, men da det kun er den hvide BT-50, der ikke er metallak, skal man i praksis lægge lidt mere end 3.000 kr. til den officielle startpris før moms. Med en rigtig lækker mo-tor og et solidt, men traditionelt 4-hjulstræk er Mazda BT-50 den fødte pickup til det sure slid på landets byggepladser, men denne type bil er også ved at blive den alternative smarte bil til mere privat anvendelse, og hvis det er det, bilen skal bruges til, kan vi godt anbefale, at man ser nærmere på de bagerste bladfjedre. Hvis man fjerner et lag i fjedrene, vil det gøre underværker for bilens kørekomfort. (LNB)

Jørli Petersen

Jørli Petersen


Publiceret 19 December 2007 09:33