Peugeot fik en genial ide, da man lavede en kompakt stationcar på den tidligere model 206. Nu følges den danske succes op med 207 SW, der er lidt større og på mange måder bedre end forgængeren.

Peugeot fik en genial ide, da man lavede en kompakt stationcar på den tidligere model 206. Nu følges den danske succes op med 207 SW, der er lidt større og på mange måder bedre end forgængeren.

Kompakt stationcar

Jørli Petersen prøvekører Peugeot 207 SW 1,6 HDi til 208.990 kr

Forgængeren til Peugeot 207 har længe været en meget populær bil på det danske marked, og populariteten blev ikke mindre, da Peugeot fik den gode ide at lave en kompakt stationcar over 206’eren. Nu er 207 også klar som stationcar, og indtil for få måneder siden var eneste konkurrent til 207 SW en Skoda Fabia, og begge biler har meget høje salgstal. Helt efter normal opskrift er den nye 207 SW større end forgængeren. Der er lidt mere plads i 207, men der er også mange andre ændringer fra 206 til 207. Den nye model er tungere, der er lagt mere vægt på komfort, og netop komfort og gode køreegenskaber på landevej er gode egenskaber for en bil, der først og fremmest bliver anskaffet, fordi den skal kunne bruges til familier med et meget afvekslende behov. Plads til familien Det er ikke forkert at kalde 207 SW for en familiebil. Derfor er benplads og siddehøjde overalt i bilen af stor betydning. Med en siddehøjde på bagsædet på 91,3 cm er der rigelig plads til selv ganske høje danskere, mens benpladsen er knap så fyrstelig. Med førersædet i standardstilling er der kun lidt mere end 60 centimeter til benene, så familiens lange ben skal placeres med omtanke. Det er svært at trylle bunkevis af plads ind i biler, der ikke er større end en 207 SW, men bilen er absolut brugbar til det meste. Den gode bredde på bagsædet i bilen er et ekstra plus, man sidder ikke skulder mod skulder på bagsædet, og bagagerummet er ganske pænt i ren størrelse, men henter yderligere plusser, fordi det er så praktisk, som tilfældet er. Det enkle og især flade baghjulsophæng, der på teknikersprog hedder en compoundaksel, giver store fordele, når der skal være plads til bagage. Der er rigtig god bredde bag i en 207 SW, læssehøjden er lav, og bunden i bagagerummet er helt flad, så selv om 337 liters bagageplads bag et oprejst ryglæn på bagsædet ikke lyder af meget, kan hver eneste centimeter bruges til noget fornuftigt. Endnu et stort plus. To gange 1,6 diesel Tre ud af fire Peugeot 207 er med dieselmotor, og den 1,6 liters HDi diesel er en af de mest almindelige i Danmark. Den fås i to udgaver til 207 SW med 90 HK som testbilen og med 109 HK, men allerede med 90 HK klarer 207’eren sig rigtig godt. Man mangler på intet tidspunkt kræfter. Peugeot har som altid lavet en fornuftig gearing på bilen, så den også kan køre med fuldt læs uden at blive anstrengt, og økonomisk er forbrugstallene mere end fornuftige. En 207 SW kører længere end 22 officielle kilometer på en liter diesel, og selv om tallet altid er teoretisk, kan man komme ganske tæt på det officielle tal, der samtidig udløser en lav årlig afgift til staten. Umiddelbart er der kun en enkelt åbenlys grund til at vælge den større og dyrere 109 hestes udgave af 207 SW. Den billige 90 hestes er desværre ikke udstyret med partikelfilter, men den mangel skulle blive afhjulpet i løbet af nogle måneder. Peugeot 207 SW kører som nævnt anderledes end forgængeren, men den har stadig en god portion charme på asfalten. Den er ikke direkte sporty, men der er lidt smittende køreglæde i en 207, og måske det vigtigste af alt, det er ikke en bil, man bliver træt af. Også når bilen bliver hverdag, vil man med jævne mellemrum glæde sig over bilens køremåde. Kvaliteten på den nye 207 synes bedre end på 206`eren, der i mange år har været den bedste Peugeot målt på kvalitet. Derfor burde Peugewot også kunne byde på en bedre fabriksgaranti, end det er tilfældet. De nuværende to år er absolutte bundskrabere i Danmark. Tre års garanti burde være minimum, så vi opfordrer Peugeot til at gå i tænkeboks på dette område. Den passive sikkerhed er uden anmærkninger. ESP er standard, og kollisionssikkerheden er godkendt. (LNB)

Selv om 207 er en lille familiebil, er det alligevel muligt at skabe et godt, rummeligt og især praktisk bagagerum.

Selv om 207 er en lille familiebil, er det alligevel muligt at skabe et godt, rummeligt og især praktisk bagagerum.


Jrli

Jrli


Publiceret 01 September 2008 16:57