Hyundai i10 er ægte mini til den helt rigtige pris. Linjerne er blevet mere moderne, der er blevet lidt mere plads end tidligere, men de billigste modeller vil især blive kendt for den rå sorte kofanger. Det er kun topmodellen, der har indfarvet kofanger.

Hyundai i10 er ægte mini til den helt rigtige pris. Linjerne er blevet mere moderne, der er blevet lidt mere plads end tidligere, men de billigste modeller vil især blive kendt for den rå sorte kofanger. Det er kun topmodellen, der har indfarvet kofanger.

Hyundai fra Indien

Jørli Petersen prøvekører Hyundai i10 Classic 5-dørs til 99.995 kr

En ægte dansk mini må ikke koste over 100.000 kr., der er blevet en næsten magisk grænse. Derfor koster den nye Hyundai i10 præcis fem kroner mindre, men det er før levering og metallak, der er sat til 4 000 kr., selv om den nye i10 ikke er meget større, end den næsten kan lakeres med et enkelt penselstrøg. For at komme under de 100.000 kr. har Hyundai skåret alt overflødigt udstyr væk på den billige model Classic, men det er ikke så slemt, som det lyder. Selv om prisen holder sig under den magiske grænse, er der stadig en radio i bilen, der er el-ruder foran, Isofix-beslag til en barnestol, splitbagsæde, højdejusterbart rat og førersæde. Hvis man lægger 10.000 kr. ekstra på disken hos Hyundai-forhandleren, får man el-spejle, centrallås med fjernbetjening, en lidt anden instrumentering, lidt flere hylder og skuffer, og så får man også en bagrudevisker, som Hyundai har pillet af den billigste model, så vi er allerede klar med et godt råd. Køb den ekstra udstyrspakke. Man bliver træt af især den manglende centrallås, det gammeldags mekaniske rudehejs, og så er det umuligt at undvære en bagrudevisker, når vintervejene bliver til kedelig hverdag. Sikkerhed med minus En anden mangel er ESP. Den nye Hyundai i10 kan slet ikke leveres med ESP, hvis man vælger benzinmotor, og det gør de fleste. Nærmeste konkurrent til Hyundai i10 er Kia Picanto, en bil der produceres af samme koncern, og pudsigt nok har Picanto ESP som standardudstyr. Af en eller anden grund har Hyundai kun sendt en begrænset mængde ESP-systemer til fabrikken i Indien, hvor den nye i10 produceres, og vil man absolut have ESP på en i10, er man tvunget til at vælge dieselmotor, men fælles for alle udgaver af i10 er fire air-bags, og det er også ved at være for lidt, selv om prisen holdes under 100.000 kr. Den nye i10 fås indtil videre med to motorer. Benzinmotoren er en 1,1 liters 4-cylindret med 66 hk. Den er lidt støjende, men gør det ganske pænt uden at udmærke sig med noget særligt i kraftoverskud. Til gengæld er det officielle benzinforbrug behageligt lavt. i10 med benzinmotor kører 20 kilometer på en liter benzin, og vi er meget sikre på, at benzinudgaven bliver den absolutte topsælger. Derfor sætter vi plus ud for i10 benzin, mens den lille diesel er 3-cylindret og så meget dyrere, at den ikke har den helt store berettigelse i Danmark. Mini er mini Minibiler byder også på begrænset plads. Den nye i10 er større end den Atos, den afløser, men det er trods alt begrænset, hvor meget begejstring der kan udfoldes i den mindste Hyundai. To voksne på forsæderne fylder godt op i bredden. Der er ikke mange centimeter tilovers, benpladsen på bagsædet har fået et lille løft, men er naturligvis også i miniklasse, så selv om Hyundai har godkendt den nye i10 til fem personer og har sat tre seler og tre nakkestøtter på bagsædet, er det mest til pynt. Designet på Hyundai i10 er blevet pænere, men selv om linjerne er blevet mere tidssvarende, er der også lidt morfar i den nye mini. Vi gætter på, at køberne enten er ældre mennesker, eller også bliver i10 købt som bil nummer to til daglig kørsel i nærområdet, og det gør benzinmodellen endnu mere aktuel. Selv om der er mangler i sikkerhedsudstyr, har Hyundai dog tænkt på børn og det praktiske. Bilen fås kun som fem dørs, og der er Isofix til barnesæder på bagsædet, så selv om de fysiske mål ikke er prangende, er det trods alt let at få anbragt børnebørnene. Garantien på i10 er tre år med ubegrænset antal kilometer. Samtidig har Hyundai hævet rustgarantien fra seks til 10 år, men den største mangel for den nye i10 er det kedelige minus, der er sat ud for bilens sikkerhedsudstyr. Om disse mangler hænger sammen med bilens produktionssted i Indien er usikkert, men fire air-bags er ved at være fortid, og ESP er blevet så almindeligt, at flere og flere biler til priser under 100.000 kr. har det, vi vil kalde en fuld sikkerhedspakke, og det er både ESP og minimum seks air-bags.(LNB)


Sæderne er kun lidt større end dukkemøbler, men siddekomforten er nogenlunde. Gearskiftet er særdeles godt, men den lille i10 har mangler på sikkerheden.

Sæderne er kun lidt større end dukkemøbler, men siddekomforten er nogenlunde. Gearskiftet er særdeles godt, men den lille i10 har mangler på sikkerheden.


Knappen til åbning af bagklappen sidder gemt bag Hyundai-logoet. Bagagerummet er stort set uændret fra Atos, men splitbagsæde er standard i alle modeller.

Knappen til åbning af bagklappen sidder gemt bag Hyundai-logoet. Bagagerummet er stort set uændret fra Atos, men splitbagsæde er standard i alle modeller.


Publiceret 22 September 2008 16:01