Fiesta i øko-habit

Ford Fiesta er strøget direkte ind i danskernes bilhjerter og bragt Ford tilbage i top tre over Danmarks mest solgte bilmærker. I Econetic økoversionen mødes køreglæde og miljøhensyn i en særligt vellykket mini-cocktail.

UGENS BILTEST : Ford Fiesta har været 2009's største overraskelse på salgslisterne. I årets første fire måneder kom der over 1000 nye Fiestaer på de danske veje, og modellen har gjort Ford til Danmarks næstmest solgte bilmærke.
Og hvorfor egentligt ikke. Den er skåret skarpt, priserne er skarpe og så er køreegenskaberne knivskarpe (for lige at blive i klichéen).

Øko-tsunami

Ugens testbil er den særlige Econetic-udgave, der kører ekstra langt på literen og dermed spiller med på den miljørigtige øko-bølge der har ramt automobilbranchen som en tsunami.
Og på vegne af kommende generationer er det en fantastisk udvikling. Dieselbilerne kører rask væk over 25 km/l og de små benziner over 20 km/l.
Fiesta Econetic 1.6 TDCi er opgivet til 27 km/l og et CO2 tal på 98 g/km. For at opnå Econetic-efternavnet, har Ford monteret særlige dæk med lav rullemodstand, et lidt aerodynamisk ændret bagskørt, sænket bilen lidt, pillet ved motorstyringen og fiflet med gearingen.
Det har givet 3.2 kilometer mere per liter diesel, og det er 128 kilometer på en 40 liter Fiestatank.

Flotte streger i hård plast

Ford Fiesta er et stilstudie i Fords kinetic-designfilosofi, og et særdeles vellykket et af slagsen. Linjerne er markante og det er ikke en bil der forsøger sig med et alibi-design, der ikke må skræmme nogen væk.
Den har en her-kommer-jeg attitude der klæder en mini af Fiestas størrelse, og set over historien, er det typisk den slags biler der har succes i segmentet. Indvendigt er den også stilistisk gennemført.
Instrumentbordet og ur-brøndene fungerer perfekt, og den kan både spille rollen som macho mandebil og funky femicharmør. Kabinematerialerne er dog bilens helt store anke.
Sammenholdt med eksempelvis VW's nye Polo står det sløjt til. Der er kort sagt for meget hård og billig plast til at scorer topkarakterer hos den kræsne køber, der hærger den dyrer ende af Strøget lørdag formiddag.

Ikke øko-kastreret

Når biler fødes til ud af et miljøhensyn, så rimer det som oftest på kastrerede motorer og forsigtige køreegenskaber. Men her går Fiesta mod strømmen.
Den 1.6 liters TDCi-motor på 90 hestekræfter og med solide 212 Nm gør faktisk Fiesta Econetic til lige dele øko- og – overhalings-raket.
For selvom den er økonomisk som en vandsky kamel, så giver momentet basis for nogle formstærke mellemaccelerationer, der især kommer til sin ret under overhalinger af landbrugsmaskiner og tungtlæssede lastbiler på landets landeveje.
Ford har de seneste år virkeligt fået styr på opsætningen af deres familiebiler, så Mondeo, Focus og Fiesta alle står som nogle af deres segments mest velkørende biler, og selvom konkurrencen i Fiestas klasse er hård, er Fiesta stadigvæk den mest skridsikre i en hurtig s-kurve.
Uden at det går ud over komforten vel at mærke, og deri ligger kunsten. At lykkedes med både skarpe køreegenskaber og høj komfort.

Konklusion

Alt i alt er Ford Fiesta Econetic en formfuldendt oplevelse, der både slår et slag for den gode køreoplevelse og miljøet.
Men for at den økonomisk skal give mening skal man køre på den rigtige side af 30.000 kilometer om året, og hvem kører Fiesta med sådan et kørselsbehov?
Men den sender et miljøbevidst signal, og brugtvognspriserne skal nok også holde sig tanden højere end søstermodellerne uden Econetic-efternavnet.
Men først og fremmest handler den om signalværdi, og med en Fiesta Econetic køber du miljøansvarlighed og hele jeg-får-en-ugentlig-økokasse-fra-årstiderne imaget som i klimakonferenceåret 2009 er så sikkert et valg, som en islandsk sweater og et par kassebukser var det i 70'ernes kollektivmiljøer.
Ford Fiesta kan ses og prøves hos Ford i Køge

Ford Fiesta i tal

Pris fra 128.501 kr. (Econetic fra 187.000 kr).
Motorversioner: 1.25 på 60 hestekræfter. 1.25 på 82 hestekræfter. 1.4 på 96 hestekræfter. 1.6 på 120 hestekræfter. 1.4 TDCi. 1.6 TDCi. 1.6 TDCi (Econetic).
Brændstofforbrug: 1.25/1.25/1.4/1.6/1.4TDCi/1.6TDCi/1.6TDCi (eco 18.5/17.5/17.5/16.9/23.8/23.8/27 km/l.
Præstationer: 1.25/1.25/1.4/1.6/1.4TDCi/1.6TDCi/1.6TDCi(eco). 0-100 km/t – 16.9/13.3/12.2/9.9/13.3/11.9/- sekunder. Topfart – 152/168/175/193/162/175/- km/t.

Publiceret 14 June 2009 12:15