Det lysner for billetsalget

Svenskerne vender alligevel ikke festivalen ryggen, og Coldplays koncert søndag kan øge salget af endagsbilletter

Af
Jeppe Olsen

Roskilde Festival runder i disse dage 50.000 solgte billetter til årets brag på Dyrskuepladsen. Dermed er dommedagsprofetierne om en mennesketom festival manet i jorden, melder festivalens talsmand Esben Danielsen.
- Vores økonomifolk er ved at være i godt humør, siger han.
- Nu går salget hurtigt. Vi er ved at være tæt på selve festivalen og mange begynder tilsyneladende at mærke, at de ikke vil undvære begivenheden, selvom der er meget snak om finanskrise, og man er påpasselig med sin privatøkonomi.
Også øst for Øresund stiger interessen.
- Meget glædeligt er det, at svenskerne ikke bliver væk, som det har lydt i forudsigelserne. Omkring dobbelt så mange svenskere som forventet køber billet.

Coldplay er trumf

En god femdøgns-prognose for vejret med sol og sommer kan give festivalen og billetsalget et stort løft.
- Det kan medføre helt op til 10.000 solgte billetter i de sidste dage op til. Det har vi set flere gange før, oplyser talsmanden.
Fra festivalens ledelse satser man lidt mere end tidligere på søndagen, og derfor har man mega-navnet Coldplay på plakaten som rosinen i pølseenden og aller sidste bandt. Også 1980'er-bandet Madness er programsat til festivalens sidste dag.
- I år kan man købe éndagsbilletterne til søndagen i forsalg og for 750 kroner, og den løsning forventer vi os en del af. Ved døren koster den 825 kroner.
For festivalen er målet i første omgang ikke at sælge 70.000 billetter og melde alt udsolgt.
- Vi har for længst meldt ud, at det kører rundt ved 65.000 solgte billetter. Men i virkeligheden er der også positiv økonomi for os og for foreningerne allerede ved 63.000 mennesker gennem indgangen. Det tal tror vi på, at vi når, vurderer Esben Danielsen.

null

Publiceret 18 June 2009 03:00