Funky japansk familieflytning

Toyotas nye Urban Cruiser byder på friske toner fra ellers konservative Toyota. Med gode priser og et frisk design, er den klar til at følge i ur-previaens fodspor, og agerer charmerende japansk familieflytter

BILTEST: Lad os bare være hudløst ærlige. Siden Toyotas første Previa (der var et æstetisk mesterværk), har Toyotas bud på folkeflyttende MPV'ere været kedeligere end en håndfuld bløde mariekikskrummer.
Blottet for charme trillede de bare kilometer efter problemløs kilometer uden at begejstre andre steder end på driftsbudgettet.
En præstation der var nok til at overtale de særligt snusfornuftige bilkøbere, men aldrig nok til at følge op på ur-previaens succes. Men nu er der sket noget på Toyotas tegnestue.
En eller anden modig praktikant har gjort huset opmærksom på, at Toyotas biler var som undertøj fra Føtex. Funktionelt og holdbart, men med en sexappeal som Karen Jespersen.
Og så skete der noget. Toyota IQ blev født. En oprigtigt charmerende og funktionel Toyota, der struttede af selvtillid og køreglæde og en bil der gav bilentusiaster troen på japanerne tilbage.

SUV potens

Næste charmetrold på programmet er ugens testbil Toyota Urban Cruiser, og spørgsmålet er, om den kan leve op til IQ's fine takter og igen gøre familieflytning Toyota-style til en attråværdig affære.
Et kig på designet afføder anerkendende nik.
Det er både kantet og maskulint. Fronten og bagenden har en 'chunky' og kompakt udstråling, og bilen ser velkørende ud selvom den står fuldstændigt stille.
Hjulene er sparket godt ud i hjørnerne og med 16 tommer fælge låner den lidt af firehjulstrækkernes potens.

Sportsånd i mini-MPV

Indvendigt er især brønden med den kombinerede omdrejningstæller og speedometer med til at fortsætte eksteriørets friske stil. Det er både funktionelt og ser skarpt ud.
En lille charmedetalje er nålene der tager sig en tur op på max og tilbage til nul når nøglen drejes.
Det er ægte sportsånd i mini-MPV habit. Resten af instrumentbordet er lidt mere klassisk Toyota-neutralt, og materialerne er ikke helt på højde med dem man ser i IQ eller den nye Avensis.
Funktionaliteten sidder dog lige i skabet. Bagsædet er forbløffende let at lægge ned, og det kan skydes frem og tilbage, så man selv kan prioritere mellem bagsædeplads og bagageplads.

Driftsøkonomisk som Toyota

Toyotas Urban Cruiser er ikke nogen fuldblods mini-MPV og heller ikke en junior Rav 4.
Den fås med firehjulstræk, men kommer hovedsageligt til at blive solgt med træk på forhjulene. Testbilen har Toyotas solide 1.4 liters dieselmotor på 90 hestekræfter.
Det er ikke en sprintmaskine, og køredynamisk er begejstringen ved Urban Cruiser til at overse.
Men bilen er komfortabel og ved blandet kørsel er testbilen opgivet til 22.2 kilometer på en liter diesel.
Det giver en årlig ejerafgift på 2600 kroner, så driftsøkonomisk er Urban Cruiser på papiret en Toyota med hud og hår.

Konklusion

Toyota vil gerne gøre Urban Cruiser til et unikum, og den er også unik i Toyotas udstillingslokaler.
Men ude i virkeligheden kommer den til at kæmpe med de to smarte og ligeledes fremmelige Citroën C3 Picasso og Kia Soul.
Alle tre starter de ved 200.000 kroner, og alle byder de på fleksibilitet og høj funktionalitet.
Men til forskel fra tidligere folkeflyttende Toyotaer, møder Urban Cruiser konkurrenterne i næsten lige så smart tøj som dem, og med Toyotas solide kvalitetshistorie, har den nye mini-MPV bedre kort på hånden end nogen anden familieflyttende Toyota siden ur-previane, til at gentage succesen og blive et regulært hit foran landets børnehaver og fodboldklubber.
Bilen til denne uges biltest er venligst udlånt af Toyota i Køge, hvor den kan ses og prøvekøres.

Fakta om Toyoya Urban Cruiser

Toyota Urban Cruiser i tal:
Prisfra 199.992 kroner.
Motorversioner1.3 benzin på 101 hestekræfter. 1.4 D-4D diesel på 90 hestekræfter (både 2WD og 4WD).
Brændstofforbrug1.3/1.4(2WD)/1.4(4WD) 18.2/22.2/20.4 km/l.
Præstationer1.3/1.4(2WD)/1.4(4WD) 0-100 km/t på 12.5/11.7/12.5 sekunder Topfart – 175/175/175 km/t.

Publiceret 20 June 2009 12:15