(Colourbox).

(Colourbox).

Færre sporkrydsere på Lille Syd

Af
Per Møller

Kampagnen mod sporkrydsere på Lille Syd virker og antallet af sporkrydsere er dalet.
Men der er stadig plads til forbedring, mener DSB og Banedanmark, som står bag kampagnen på Lille Syd.
Her har plakater, pressemøder, politi og breve til skoler og naboer, været taget i brug for at få beboerne i byerne langs Lille Syd til at forstå, at det er dødsensfarligt at skyde genvej over skinnerne.
Lille Syd er en af de strækninger, hvor DSB's lokomotivførere rapporterer om flest sporkrydsere, men nu tyder tilbagemeldinger fra lokomotivførerne på, at færre benytter den livsfarlige genvej over skinnerne.
- Vi må betegne sporkrydserkampagnen som en succes – den er lykkedes meget bedre, end vi turde håbe på. Før sporarbejdet var det et stort samtaleemne blandt lokomotivførerne på Lille Syd, hvordan det ville gå de mange personer, der dagligt krydser sporene, når togtrafikken blev fordoblet med blandt andet hurtige og lydløse IC3-tog. Men heldigvis har vi indtil videre været forskånet for alvorlige ulykker, siger Ole Bøje Pedersen fra DSB, der er gruppeleder for lokomotivførerne i Næstved.

Alvorlig baggrund

Baggrunden er også alvorlig nok. I 2006 blev tre dræbt og to kvæstet på strækningen, der går fra Næstved til Roskilde.
Endvidere blev der registreret 74 tilfælde, hvor lokomotivførerne vurderede, at der var fare på færde - de såkaldte 'nær-ved påkørsler'.
En del af kampagnen består i et tilbud til skoler og uddannelsesinstitutioner om at få politiet og en lokomotivfører på besøg, der fortæller om, hvor farligt det er at krydse sporet - og det har flere benyttet sig af.
- Det har gjort indtryk på de unge. De fik sat et ansigt på, og blev klar over, at der rent faktisk er et menneske bag ruden i toget, fortæller Ole Bøje Pedersen.
Nu handler det ifølge områdechef i Banedanmark, Kim Andersen, om at holde fast i den positive udvikling på strækningen.
- Det er rigtig positivt, at beboerne tager vores advarsler alvorligt. Der kører mange og hurtige tog på Lille Syd i øjeblikket og fra juli kommer der til at køre endnu flere. Så vi kan kun opfordre til ekstra opmærksomhed og at man ikke sætter livet på spil for at spare nogle få ekstra meter til en autoriseret overgang, siger Kim Andersen.

Tæt på at gå helt galt

Lokomotivførerne kan da også stadig berette om hændelser, hvor det har været tæt på at gå helt galt.
- Der vil altid være folk uden for pædagogisk rækkevidde, som benytter enhver lejlighed til at skyde genvej på trods af, at det er med fare for deres eget liv. Ved Haslev Station ser vi dagligt folk, der krydser sporet, fordi de skal skynde sig hen til toget. Gennem Køge respekterer folk ikke bommene, og ved Tureby løber folk direkte fra skoven og ud på sporet, og det slider virkelig på lokomotivførernes nerver, slutter Ole Bøje Pedersen.

Fakta

Mens der er sporarbejde på Sydbanen bliver en del af togtrafikken ledt over Lille Syd.
Fra den 7. juli bliver al trafik ledt over Lille Syd. Sporarbejdet slutter den 9. august.

Publiceret 23 June 2009 11:00