Kvickly fotograferet på sidste års festival. Supermarkedet er igen i år repræsenteret derude.

Kvickly fotograferet på sidste års festival. Supermarkedet er igen i år repræsenteret derude.

Kvickly styrket på festivalen

Der er plads til både foreningernes kiosker og supermarkedet med dagligvarer, siger festivalens talsmand Esben Danielsen, der ser Kvicklys tilstedeærelse som en stor serviceforbedring

Af
Julie Myhre

Jeppe Olsen

Supermarkedet Kvickly er igen i år at finde på Roskilde Festival. Debuten sidste år var ifølge talsmand Esben Danielsen så vellykket, at samarbejdet skal fortsætte.
Endda med to ekstra festivalbutikker, der holder åbent på festivalens område for ventende gæster i de sidste døgn, før festivalens campingpladser åbner søndag 28. juli. Desuden øger Kvickly i år sin satsning på økologi i festival-supermarkedet.
- De kommer med flere økologiske varer fra Änglamark-serien. Det vil sige alt fra mælk til vaskepulver, og netop det økologiske og grønne er perfekt i tråd med festivalens profil, siger Esben Danielsen.
Grundlæggende handler supermarkedets entré på Roskilde Festival dog om et hensyn til publikum. Kiosker med et meget smalt dagligvare-sortiment har tidligere været det nærmeste, publikum kom på at kunne købe ind.
- Den basale grund er, at vi gerne til give gæsterne mulighed for at handle dagligvarer, selvom de er på festival.
- Før kunne man eksempelvis ikke købe fersk kød, men det kan man nu, forklarer Esben Danielsen.

Plads til begge

Talsmanden ser ikke et problem i at have en kommerciel spiller med på markedet, selvom salg og udskænkning til festivalgæsterne pr. tradition er et forretningsområde forbeholdt de frivillige foreninger.
Han mener, at den kritik, der sidste år blev rejst blandt andet i Roskilde Avis, må forstumme med resultatet af en evaluering.
- Evalueringen viste, at omsætningen sidste år var stor i både foreningernes kiosker og hos Kvickly. Der er plads til begge parter.

Publiceret 23 June 2009 03:00