Sundhedsbussen må undvære bannerreklamer og dermed en årlig reklameindtægt på 210.00 kroner, der skulle have været brugt til sundhed og forebyggelse i kommunen.

Sundhedsbussen må undvære bannerreklamer og dermed en årlig reklameindtægt på 210.00 kroner, der skulle have været brugt til sundhed og forebyggelse i kommunen.

Slet ingen reklamer på Sundhedsbussen

Bussens eneste to mulige sponsorer er hoppet af i svinget. De ser ingen idé i at reklamere på bussen, når det kun må foregå indvendigt. Det betyder, at reklamerne er opgivet

Af
Julie Myhre

Roskilde Kommunes sundhedsbus må helt undvære bannerreklamer fra lokale sponsorer. Hverken Roskilde Dom Apotek eller medicinalvareproducenten Nycomed er interesserede i at have deres logoer på bussen, når det efter byrådets beslutning udelukkende er muligt at reklamere inden for i bussen. Derfor har Sundheds- og Forebyggelsesudvalget i Roskilde Kommune nu helt afsluttet sagen om reklamer på sundhedsbussen. Der kommer ingen reklamer.
Uden reklamer på Sundhedsbussen må Sundhedscentret i Roskilde Kommune undvære en ekstraindtægt om året på 210.000 kroner, som ifølge formanden for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget, Annie Larsen, skulle have været brugt til at forebygge, at ældre sygehuspatienter bliver indlagt igen, kort efter de er blevet udskrevet.
- Vi kunne have lavet nogle gode ting for de her penge, siger Annie Larsen (V).
- Socialdemokraterne er berøringsangste, når de vil gå med til reklamer på Sundhedsbussen, men kun inde i bussen, hvor kun få ser reklamerne, siger Annie Larsen.
Hun henviser til byrådsmødet i slutningen af marts, hvor Socialdemokraterne kom igennem med deres forslag om, at reklamerne kun skulle være inde i bussen. Modsat ønskede Venstre sammen med de Radikale og de Konservative , at reklamerne skulle være både indvendigt og udvendigt på bussen.
- Det er ren idioti kun at tillade indvendige reklamer, for hvorfor skal virksomhederne betale for reklamer, som ingen får at se, siger Annie Larsen, der ærgrer sig over, at Roskilde Kommune forgæves har brugt mange arbejdstimer og 20.000 kroner på at undersøge muligheden for reklamer på Sundhedsbussen.

Dårlig forretning

Roskilde Dom Apotek og Nycomed har trukket sig fra forhandlingerne om bannerreklamer på Sundhedsbussen. - Det er vores opfattelse, at vi ikke ville få så meget ud af at reklamere på Sundhedsbussen, når det kun foregår indvendigt. En udvendig bannerreklamere ville have været en bedre reklamesøjle for os, siger Roskilde Dom Apoteks apoteker Paul Bundgaard. - Det er selvfølgelig mere attraktivt at have reklamer på siden af bussen end inde i bussen, siger kommunikationsdirektør i Nycomed Kristian Lysgaard.

Publiceret 23 June 2009 03:00